Het aantal platformen welke zich een positie vergaart tussen uitgevers en de lezende consument blijft groeien. Sanoma, Wegener en NRC kozen onlangs voor Myjour, een nieuw online platform voor de verkoop van met name losse artikelen. Doet print het beter?
• Uitgevers stappen 'versnipperd' in meerdere wederverkopers, keuze voor klant wordt er niet eenvoudiger op
• Persgroep stapt ook in Blendle
Uit vele onderzoeken blijkt dat de verkoop van digitale losse artikelen ('content') financieel gezien alleen succesvol kan zijn bij enorme aantallen, omdat de prijs per artikel doorgaans laag ligt, zeker bij artikelen die geen 'premium' karakter hebben in de sfeer van publiekstijdschriften of het gewone dagelijkse nieuws uit de dagbladen. Aan de versnippering van aanbieders van losse artikelen lijkt voorlopig geen einde te komen. Sterker nog, het aanbod neemt alleen maar toe.
De consument mag dan wel meer keuzes hebben, het is maar zeer de vraag of al deze tussenvormen lang hun geld kunnen blijven verdienen. Het online platform Myjour, dat begin oktober is gestart, zegt al een grote aantal uitgevers naar zich toe te hebben kunnen trekken voor de verkoop van losse artikelen aan consumenten. Het systeem is (nu nog?) bannervrij en is niet gesubsidieerd. Het bedrijfje zegt nu al 20.000 unieke bezoekers op haar site te hebben gehad.
Naast content van bestaande titels, richt Myjour zich ook op titels die (nog) geen bestaansrecht hebben in print. De nieuwe titel Sportschrijvert, wordt naar eigen zeggen al veel gelezen via Myjour. In Sportschrijvert publiceren de betere Nederlandse sportjournalisten langere en exclusieve kwaliteitsverhalen. Zo interviewde Diana Kuip wielrenster Marianne Vos, schreef Remco Regterschot een artikel over oud-profvoetballer (en huidig trainer van Heerenveen) Marco van Basten en interviewde Edwin Struis oud-profvoetballer Willem van Hanegem.
Sanoma
Uitgever Sanoma kondigde eerder aan met 12 titels te verschijnen op Myjour, maar of die gehele reeks titels het digitale platform wel gaat halen is nog maar de vraag na de onlangs aangekondigde reorganisatie. Myjour meldde dat de volgende titels deel uit zouden maken van de afspraak met Sanoma: Viva, Grazia, Roots, Nieuwe Revu, Fiets, Golfers Magazine, Playboy, KIJK, Panorama, Autoweek, Beau Monde en Story.
Ook krantenuitgevers lijken interesse te hebben in het platform. Wegener publiceert content uit haar 35 regionale titels en NRC publiceert artikelen vanuit de NRC Reader content. Gesprekken met de Persgroep zijn gaande om ook Volkskrant, Parool en AD aan het platform te verbinden. Myjour biedt via The Post Online (voorheen De Nieuwe Pers) ook individuele journalisten de mogelijkheid het platform te gebruiken voor de verkoop van hun eigen content.
De kansen voor print-on-demand zijn ook al op vele manieren beproefd in vele segmenten van kranten, tijdschriften en boeken. Met wisselend succes. Onlangs beschreven we nog een businesscase van MegaNews uit Zweden, met een soort geautomatiseerde kiosk, van waaruit vele titels (echter wel als volledige kranten of magazines) on-demand kunnen worden geprint. Het bedrijf installeerde vorige maand een tweede installatie op de luchthaven van Stockholm.
Samen
Het blijft echter wat lastig te begrijpen waarom uitgevers niet samen de handen ineen slaan om één grote digitale content container te ontwikkelen, van waaruit zij zelf de verkoop van losse artikelen regelen. Al deze tussenvormen verlagen het potentiële rendement, omdat een (veelal fors) percentage van de omzet moet worden afgedragen aan de ontwikkelaar/exploitanten van deze 'interfaces'. Maar er zijn ook uitgevers die deze services zien als slechts 'bijvangst' en er zelf dus geen investeringen in willen doen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.