Hoe kijkt een relatieve buitenstaander aan tegen de grafische bedrijfstak? ‘De dynamiek van de branche is de laatste jaren niet veel veranderd’, schrijft ING in een visie op deze bedrijfstak voor het jaar 2014. En de overcapaciteit blijft ‘fors’. Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes?
‘Visie op sectoren in 2014’ heet het rapport van ING Economisch Bureau. Onderverdeeld in elf sectoren komt de hele Nederlandse economie aan de beurt. Een van die sectoren is de Industrie, en daar valt de Grafimedia onder. In algemene zin kan worden geconcludeerd dat vooral sectoren waar de export flink groeit ,er sprake is van een lichte groei. En daar valt de grafische industrie niet onder, zo blijkt. En dus vallen de cijfers wat tegen. ‘Productievolumes dalen gedurende het jaar 2013, maar de jaarproductie groeit nog licht t.o.v. 2012. Voor 2014 wordt een beperkte productiestijging verwacht.’ Een belangrijke waarneming is ook dat het probleem niet zit in de productieomvang maar in marge-ontwikkeling, aldus ING. Dat blijkt ook uit het feit dan er nog steeds overcapaciteit is. ‘Overcapaciteit leidt tot een afname van het aantal bedrijven, het aantal zzp-ers blijft vrij constant.’
Stabiele prijzen
Wat zegt ING verder over de ontwikkeling in de grafische bedrijfstak? ‘De dynamiek in de branche is de laatste jaren niet veel veranderd. Digitalisering gaat door en kostenbewuste klanten willen een lage prijs voor drukwerk. Ondertussen stijgen onder meer personeelskosten en kunnen verkoopprijzen niet of nauwelijks verhoogd worden. In 2013 lijkt de trend van dalende verkoopprijzen doorbroken en ontwikkelen deze zich stabieler. Dit geldt ook voor papierprijzen.’ Dat is bijna het enige lichtpuntje: prijzen stabiliseren en ook de papierprijs stijgt niet meer.
Lichte groei in 2014
Er is nog een lichtpuntje, schrijft ING. ‘Voor 2013 wordt een groei van 1% verwacht, voor 2014 +0,5%.’ Maar daar blijft het dan ook bij. ‘De grafische industrie blijft onder druk door de digitalisering en kostenfocus bij klanten. Het productieniveau is de afgelopen kwartalen gedaald, na een opleving in de tweede helft van 2012. De productie schommelt eigenlijk al over een langere periode, waarbij de jaarproductie steeds relatief constant blijft.’ Voor de bedrijven is schaalgrootte belangrijk om te overleven, aldus ING. ‘Schaalgrootte vereiste voor het reguliere drukwerk, backoffices samenvoegen. Daarnaast klant specifieke oplossingen en flexibiliteit als belangrijkste succesfactoren.’
[…] is er voor de grafische sector nog niet alleen maar positief nieuws te melden. Voorheen konden verliezen nog opgevangen worden met orders uit het buitenland, maar door […]