Na de drie grootste grafische bedrijven van ons land (Roto Smeets Group, De Jong en Wilco, de nieuwe nummer drie) gisteren, is het nu de beurt aan de drie grootste dalers in de grafische top 10 van Nederland: de bedrijven van het voormalige Euradius, Joh. Enschedé en Adel Media.
Eerst Euradius, begin 2013 nog de nummer drie van Nederland met opgeteld Ten Brink Offset, Printforce en het Duitse Stürtz en een gezamenlijke omzet van ongeveer 100 miljoen euro en 500 medewerkers. Maar na de doorstart in februari van dit jaar van de drie afzonderlijke bedrijven hield de groep feitelijk op te bestaan, hoewel de grootste aandeelhouders dezelfde bleven: Ronald Hof en Anne Ringsma. Eind 2013 werd de verkoop van Ten Brink Offset aangekondigd, waardoor in Nederland alleen Printforce overblijft. Printforce is het ‘grootste printbedrijf van Europa’, zeggen ze zelf. Wat doen ze daar in Alphen? Boeken produceren zonder voorraad: precies zoveel boeken of tijdschriften drukken (‘printen’) als er worden verkocht. Printforce doet dat voor tal van uitgevers, niet alleen in Alphen maar ook via minderheidsdeelneming JBS voor het Centraal Boekhuis. Met 65 medewerkers in Alphen aan den Rijn en 5 medewerkers bij JBS in Culemborg is Printforce te klein voor een plek in de grafische top 10 van 2014. Algemeen directeur is Rombout Eikelenboom (foto, 1966).
Joh. Enschedé
Koninklijke Joh. Enschede stond begin dit jaar nog op positie nummer vier in de grafische top 10 met 70 miljoen euro omzet en 400 medewerkers. Maar dit najaar werd (weer) een ingrijpende reorganisatie doorgevoerd, dit keer bij de productie van bankbiljetten. Bovendien werd dochterbedrijf Joh. Enschede Amsterdam verkocht (100 medewerkers en 18 miljoen euro omzet). Eerder was ook al het Belgische dochterbedrijf verkocht. Na de reorganisatie en de verkoop van beide dochters blijven er nog ongeveer 200 banen over voor het bedrijf uit Haarlem. Aldus is de geld- en postzegeldrukker in korte tijd gehalveerd in aantal medewerkers en waarschijnlijk ook in omzet (tot 35 miljoen euro?). Het valt nog te bezien of het bedrijf in 2014 nog in de grafische top 10 zal staan. Algemeen directeur ad interim is Freek Busweiler (foto, 1950).
Adel Media
Twee jaar geleden dachten de beide directeuren (en aandeelhouders) Rimmert Sluiter (foto) en René Spiekman van Adel Media dat ze over een jaar of vijf een omzet zouden bereiken van 300 miljoen euro. Aanvankelijk leek dat er ook in te zitten na de overnames van Mercurius, Gravo Groep en HSGB. Maar bij een omzet van 50 miljoen euro (en een nummer acht positie in de grafische top 10 begin dit jaar) stagneerde de groei en halverwege 2013 begon het bedrijf zelfs te krimpen. Algemeen directeur Sluiter (1955) sprak van een ‘achteruitlopende markt’ en zette het mes in de organisatie. Adel Media wil alle centrale diensten centraliseren in Den Haag en de productie van vellenpersen onder één leiding brengen. Daarbij wordt Almere in feite een kale productielocatie, geleid vanuit Den Haag (Delta Hage). Bij deze reorganisatie vervallen 50 van de 280 arbeidsplaatsen.
Tenslotte
Op donderdag 2 januari 2014 nemen we de laatste bedrijven van de grafische top 10 van 2013 onder de loupe: Biegelaar, Thijsen en MultiCopy.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.