Op de voorpagina van de Volkskrant van zaterdag 28 december was een plakkaart aangebracht. Dat komt niet vaak voor bij dagbladen in ons land. Hoe werkt zo iets en was het een succes?
De krantenpersen van De Persgroep in Amsterdam zijn enkele jaren geleden uitgerust met apparatuur voor het plakken van advertenties op de reeds gedrukte krant. Add On, of ook wel MemoStick, heet dat in de vakpers, waarbij van lijm voorziene stickers met hoge snelheid worden geplakt op de voorpagina van de krant. Dit keer bij de zaterdagkrant van De Volkskrant van vandaag, en bij Het Parool. Dat kan gaan met een snelheid van 80.000 kranten per uur met even zoveel zelfklevende stickers. De krantenpersen van De Persgroep, uitgever van onder meer De Volkskrant, Het Parool en het AD, behoren tot de modernste van Nederland.
Is het mooi?
De zelfklevende sticker is 5 cm in het vierkant en bedekt de voorpagina van De Volkskrant rechtsboven, waardoor niet meer is te lezen dat de krant ‘newspaper of the year’ is, en ook niet dat het om de zaterdag- & zondageditie van De Volkskrant gaat. Maar het effect van zo’n sticker schijnt groot te zijn, als we de resultaten mogen geloven van soortgelijke stickers bij de Engelse krant The Guardian. ‘Veel goede respons’, schrijft het dagblad.
Biegelaar Print
Vorig jaar is een van de grote 32-paginapersen (rotatie) van de Thijsen Media Group uitgerust met een apparatuur om stickers toe te voegen aan reeds gedrukte producten. Bij Thijsen gaat het dan vooral om het beplakken van een folder of een tijdschrift. Volgens Thijsen heeft zo’n sticker een hoge attentiewaarde en kan het tot hogere omzet leiden, aldus het bedrijf vorig jaar op een symposium. De Add On stickertechnologie wordt ook toegepast bij diepdrukkerij Biegelaar Print, maar wordt in ons land verder nauwelijks gebruikt.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.