Bedrijven als Vistaprint en drukwerkdeal.nl groeien als kool, maar steeds meer ‘traditionele drukkers’ maken gebruik van Internet als verkoopkanaal. Volgens Marco Aarnink van drukwerkdeal.nl zijn ‘traditionele’ drukkers de grootste concurrent van Internetdrukkers.
Vorige maand kreeg printmedianieuws een telefoontje uit Barcelona, afkomstig van de Europese marketing afdeling van Vistaprint, de grootste internetdrukker ter wereld. Aanleiding voor het telefoontje was het overzicht op onze site met de tien grootste internetdrukkers van Nederland. ‘Hoe kwamen we aan al die getallen en hoe groot was de markt in Nederland eigenlijk?’ Altijd leuk om een vraag te krijgen van de wereldmarktleider. Voor wie het niet meer weet: wij schreven in oktober 2013 dat drukwerkdeal.nl met een omzet van 32 miljoen euro dit jaar (en 130 medewerkers) de grootste van ons land was (daarover straks meer). Dat is klein bier vergeleken met de omzet van Vistaprint wereldwijd: die bedroeg in 2012 ruim 750 miljoen euro met 4000 medewerkers. Met een grote productieafdeling in Venlo voor heel Europa met meer dan 400 medewerkers en nog steeds aan het uitbreiden. De marketingman van Vistaprint dacht dat de omzet in ons land van Internetdrukkers meer dan 200 miljoen euro bedraagt. Wij hadden 200 tot 300 miljoen euro geschreven, dus veel zaten we er niet naast.
Omzet groeit via Internet
Al met al is wel duidelijk dat er steeds meer ‘traditionele’ drukkers zijn, die hun omzet binnenhalen via Internet. Dat geldt al langer niet alleen voor bedrijven als De Groot/Premere, iDrukker/Van den Ende en Drukwerkmax/JP Offset, maar inmiddels ook voor grote grafische bedrijven als Em. De Jong. Ga maar naar de website van De Jong en daar blijkt dat ook een groot bedrijf als De Jong op Internet op dezelfde manier werkt als zogenaamde Internetdrukkers. Maar daar blijft het niet bij voor De Jong. Het bedrijf is mede aandeelhouder van Oceanprint, het nieuwe bedrijf van Hans Scheffer, die met drukzo.nl de markt voor Internetdrukken probeert te veroveren. En waar laat drukzo.nl haar orders drukken? Bij Kampert-Nauta in Oss, een van de vier drukkerijen van De Jong.
Drukwerkdeal.nl naar Duitsland
Maar de grootste Internetdrukker van ons land blijft toch drukwerkdeal.nl, met een geschatte omzet dit jaar van 33 miljoen euro, zegt Marco Aarnink, eigenaar en algemeen directeur. Anders dan bijvoorbeeld Vistaprint laat drukwerkdeal.nl het drukken op vellenpersen nog steeds over aan derden. ‘Zijn er plannen in de toekomst zelf te gaan drukken’, vroeg printmedianieuws aan Marco Aarnink. ‘Ja, die plannen zijn er zeker, echter we maken nog steeds gebruik van overcapaciteit. Op het moment dat we die zien teruglopen zullen we onze stappen zetten. We hebben de afgelopen jaren al meer en meer productietechnieken in huis gehaald, kijk naar groot formaat printen, klein formaat digitaal met HP Indigo’s en nu net dit jaar een textieldrukkerij gekocht.’ Aarnink vertelt ook hoe het gaat in de nieuwe vestiging in België. ‘België gaat goed, het groeit mooi constant. We zitten daar lokaal met 6 Belgische medewerkers in Antwerpen gevestigd. Heel belangrijk is om onze cultuur over te brengen, maar wel de Belgen de Belgen te laten. Zij kennen als geen ander de markt. Wij willen soms te snel.’ Volgend jaar wil Aarnink naar Duitsland. Volgens Aarnink is de traditionele drukker de grootste concurrent van de Internetdrukker. ‘Ruim 80% van de B2B bedrijven bestelt nog niet online, kansen genoeg dus. Internetdrukkers zijn er ook meer dan genoeg, alleen zien we die niet direct als grootste concurrent, daar de markt groot genoeg is.’
[…] nieuwe werkwijze aan te nemen. Ook zij begeven zich daarom tegenwoordig op internet. En met succes, Printmedianieuws kopt dat traditionele drukkers steeds meer omzet maken via internet en de grootste concurrenten […]