Uitgevers zullen anno 2014 hun digitale 'bijvangst' meer en meer serieus gaan nemen, nu de kostenbesparende maatregelen binnen het segment print het maximum hebben bereikt. Printmedianieuws kijkt met interesse naar haar veel grotere 'broers'. Hoe hebben wij het 'digitaal' gedaan?
• Bijna 13.000 bezoeken in afgelopen half jaar
• Beste dag meer dan 350 bezoeken
• Meer dan 140 abonnees op onze nieuwsbrief
• Aantal betalende jaar abonnees nam vooral laatste maand flink toe
• Begin 2014 actiever op social media
Printmedianieuws heeft geen print, maar 'praat' over print in een digitale distributievorm. Dat was en is nog steeds een uitdaging. In de afgelopen drie maanden resulteren de klant bewegingen nog nauwelijks in enig stabiel, laat staan voorspelbaar gedrag. Als we dat aan onze grote broers vragen, dan maken zij precies hetzelfde mee: 'Worstelen met digitaal'.
Onlangs sprak ik een grote uitgever, die met dezelfde uitdaging op redactioneel niveau de juiste snaar bij de consument wil weten te raken bij het zien van de titel en het eerste stukje inleiding. In die eerste pakweg 60-90 woorden moet de consument 'gegrepen' worden. De titel en de inleiding samen moeten aanzetten tot verder willen lezen. Bij ons is dat niet anders. Daar deden we drie maanden ervaring mee op en we leren nog elke dag.
Spelen met gratis/betaald
Voor welk bericht betalen voor welk bericht niet? Abonnementen op basis van een vast jaarbedrag of achteraf per maand betalen voor aantallen 'kliks'? U mag het zeggen, want alle uitgevers bij elkaar hebben het antwoord nog steeds niet. Decennia lang zijn zij gewend geweest hun eigen bank te zijn aan het begin van het jaar toen honderdduizenden abonnees hun jaarlijkse abonneegeld overmaakten. Een luxe positie, die met digitaal voorbij lijkt te zijn.
De mens vertoont steeds meer gedifferentieerd gedrag, maar gaat langzaam maar zeker wel steeds vaker betalen voor digitale content en dus 'in the end' ook voor 'premium content' in de vorm van verdieping en achtergronden bij het nieuws. Dat is waar we bij printmedianieuws in 2014 onverminderd mee door zullen gaan. Met fouten, met nieuwe suggesties, met openheid, kwetsbaarheid en vooral open ogen en oren om van u te ervaren wat u van ons verwacht. En daarom is dit artikel dan ook geen premium content, maar wel onze 'open mind' om met elkaar het printmedianieuws van 2014 op te tekenen. Wij wensen u een inspirerend leesjaar 2014 toe!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.