Layar zou de verbinding moeten zijn tussen content op papier en interactie via de smartphone. Een soort intelligente QR code, die de lezer naar achterliggende content brengt. Maar het gebruik ervan door lezers van tijdschriften valt tegen. Wat moeten uitgevers doen?
De uitgever van Linda gelooft er niet meer in en stopt daarom met de integratie van Layar in het populaire tijdschrift. Redacteur Simone Timmers is niet overtuigd van de kracht van de combintie: 'Onze lezers consumeren onze content in een 'lean-back-modus' op de bank. Anderzijds weten onze abonnees onze app en webshop goed te vinden zonder dat via een tussenschakel als Layar te hoeven doen.'
De Kampioen van de ANWB houdt het nog wel even vol, ondanks min of meer dezelfde geluiden bij monde van Stephan Grout, eindredacteur bij De Kampioen. Kennelijk geeft het lezen van papieren media juist rust, even niet de smartphone of tablet hoeven te gebruiken. De Kampioen heeft ruim 5,5 miljoen lezers, slechts 3000 maken regelmatig gebruik van de Layar functionaliteit. ANWB weet welke groep dit is, en kan met 3000 gebruikerers bepaalde typen adverteerders overtuigen mee te doen. Volgens Grout loont dat nog steeds de moeite.
Ander businessmodel
Layar paste in 2012 haar businessmodel aan, door min of meer af te stappen van interactieve content op basis van de omgeving waar iemand liep door GPS coördinaten 'om te zetten' in content. Een mogelijke toepassing was bijvoorbeeld een te koop staand huis, welke vanuit de app bijvoorbeeld in een slideshow van het huis resulteerde of extra informatie van de makelaar. In de praktijk blijkt dat slechts weinig gebruikers van smartphones voortdurend QR codes scannen of gebruik maken van Layar om achterliggende content 'op te sporen'.
Layar zag vervolgens wel de mogelijkheid de app wat 'dichter bij huis' te brengen met de zogenaamde Layar Creator, een on-line opmaak applicatie, welke aan bestaande content Layar interactiviteit kon toevoegen. Diverse uitgevers experimenteerden met deze vorm van interactiviteit, waaronder VTwonen van Sanoma Media, nrc.next, de LINDA en Eppo.
Nieuwe versie
Deze week introduceerde Layar versie 8.1 van hun iOS en Android app. Belangrijkste verbetering is dat de smartphone gebruiker door middel van 'pop-out' de directe zicht-verbinding tussen print en smartphone mag verlaten en content dus iets makkelijker kan consumeren. Vergelijkbaar dus met een QR code, waarbij de verbinding slechts eenmaal nodig is om de content te kunnen bereiken. Daarna is de QR code niet meer nodig.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.