Drukkerij Eshuis uit Dalfsen heeft voor de tweede keer de grote order van Coca Cola gekregen voor het drukken van 800 miljoen etiketten. En ook dit keer weer worden de etiketten voorzien van een groot aantal verschillende namen: een combinatie van traditionele druk en digitaal drukken.
Volgens dagblad De Stentor was Eshuis in 2013 al coördinator van 'Share a Coke with...', daarin werden voor de markt in Europa onder meer achthonderd miljoen etiketten gedrukt. Allemaal voorzien van een voornaam, zodat de klant een 'persoonlijke band' met het flesje krijgt. De verkoopcijfers van flesjes en blikjes van Coca Cola lagen aanzienlijk hoger dan verwacht, waardoor de wereldwijde frisdrankgigant nu een vervolg aan de campagne geeft. Met opnieuw een prominente rol voor Eshuis, dat in andere werelddelen niet zelf drukt, maar collega's begeleidt. ‘In Engeland wordt traditioneel veel Pepsi verkocht, maar die moest de prijs verlagen, omdat Coca Cola het anders helemaal zou overnemen’, legt Eshuisdirecteur Peter Overbeek uit in de krant. ‘Als drukker word je er overigens niet rijk van. Coca Cola bepaalt, en je moet het maar als een eer zien om voor hen te mogen werken.’
Eshuis
Het bedrijf uit Dalfsen (met 100 werknemers en een omzet van 18 miljoen euro) beschikt over alle mogelijke soorten van verpakkingsdruk, zoals flexo, offset, zeefdruk en digitale persen. ‘We waren aanvankelijk een te kleine partij om bij Coca Cola aan de bak te komen’, zei Claudia Platvoet van Drukkerij Eshuis op de laatste verpakkingsbeurs in Amsterdam. Maar dat het toch is gelukt, danken ze aan een uniek concept: het personaliseren van het etiket. Eshuis kreeg begin 2013 de regie van de multinational om 1 miljard labels te maken, in 33 verschillende talen met 150 verschillende namen per land. Nienke, Jonas en Lisa staat er bijvoorbeeld op drie labels voor de Coca Cola flessen (van de 10.000 verschillende labels). Het op naam produceren van een etiket kan alleen met digitale persen, en dat heeft Eshuis gecombineerd met conventionele druk. Opgeteld werden tien ‘conventionele’ drukkers ingeschakeld, en acht digitale drukkers, waaronder Eshuis zelf, die de regie had over het hele proces in 2013. Nu mag het bedrijf hetzelfde kunstje herhalen in 2014.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.