Dat de oplage van de meeste dagbladen aan het dalen is, kan moeilijk nieuws worden genoemd. Maar de laatste tijd versnelt de oplagedaling van de gedrukte papieren krant en stijgt het aantal digitale abonnementen bij de meeste kranten. Slecht nieuws voor de drukkers.
Bij nrc.next daalde de gedrukte oplage met 20 procent tot 54.000 exemplaren, maar daar werd de daling nauwelijks gecompenseerd door de stijging van het aantal digitale abonnementen. Grote verliezer in dit kwartaal was dagblad De Telegraaf, waar de oplage met bijna 10 procent terugliep naar 488.000 exemplaren. Daar stond wel een even zo grote stijging van het aantal digitale abonnementen tegenover. Het is de tweede grote daling op rij van de gedrukte oplage van de grootste krant van Nederland. Ruim tien jaar geleden was de gedrukte oplage van De Telegraaf bijna een miljoen exemplaren op zaterdag. De Telegraaf is de enige landelijk krant, die nog niet in tabloïd-formaat verschijnt.
Stabiel
Van de grote landelijke dagbladen bleef alleen de oplage van De Volkskrant op peil. Van de 226.000 abonnees zijn er 45.000 met een digitaal abonnement. Het Financieele Dagblad liet een groei van 1.4 procent zien, vooral door een stijging van het aantal digitale abonnementen. Opvallend is de forse daling van NRC Handelsblad en Het Parool, beide met ongeveer 5 procent, en beide als enige dagbladen in ons land verschijnend als middag/avondkrant.
Drukkerijen
De versnelde daling van de papieren oplage ten gunste van de digitale oplage zal grote consequenties hebben voor de krantendrukkerijen van de uitgevers. Wie zoals De Telegraaf elk jaar 50.000 lezers kwijtraakt, zal zich moeten bezinnen op de toekomst van de eigen drukkerij. Dagbladuitgevers zonder eigen drukkerij hebben een betere financiële toekomst, omdat deze hun drukkosten variabel kunnen houden. Met een eigen drukkerij moeten de vaste lasten van zo’n drukkerij over steeds minder betalende lezers worden verdeeld.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.