Wat een week! Thijsen Media Group hing aan een zijden draadje (al zeggen ze zelf van niet), Koninklijke Joh. Enschedé werd op het nippertje gered (dat hopen we dan maar) en grafisch bedrijf Senefelder Misset doet veel aan innovatie. We kijken even terug op de eerste week van het jaar, met een knipoog.
Peter Luit begint. ‘Jeetje Erik, wat een gekke week. Dat begon met het nieuws rond Thijsen: Is de rust daar nu weergekeerd?’
Erik van Erp: ‘Dat mag je hopen, maar het kan bijna niet waar zijn. Eerst dreigt de advocaat van Thijsen met een faillissement, en een paar dagen later komt het bericht dat er een nieuwe pers is gekocht. Wie het weet mag het zeggen. En Peter, was er ook nog leuk nieuws?’
XMedia Solution
Peter: ‘Deze week hadden we een positief bericht over XMedia Solution, onderdeel van Senefelder Misset. Jean-Paul Reparon vertelde gepassioneerd over diverse vormen van digitale dienstverlening. Volgende week hebben we een artikel over de innovatie bij Euromail. En uiteraard hoop ik op meer spontane aanmeldingen over innovatie bij grafische bedrijven. Maar hoe staat het nu met die betaalmuur (‘pay wall’) waar jij het over had?’
Erik: ‘Ja, dat artikel hebben we maar ‘open’ gezet, gratis dus, zodat ook de gratis lezers even konden zien hoe goed onze ‘premium content’ is. De afgelopen paar weken hebben we duizenden bezoekers gehad. Dat moet toch iets zeggen, beste Peter. Dus ik hoop zelf op meer betalende abonnees voor achter de ‘pay wall’.
Premium content
Peter: ‘Alle uitgevers zoeken naar een goed betaalsysteem voor ‘premium content’, zo bleek afgelopen week maar weer eens met een artikel in Business Week. En digitaal zet ook door in de wereld van de dagbladen, aldus een analyse van mediaman Piet Bakker.’
Erik: ‘Met een daling van meer dan 20 procent is nrc.next al weer door zijn leercurve heen, zo lijkt het. En De Telegraaf verloor maar liefst 50.000 abonnees. Ook de papieren krant heeft het kennelijk moeilijk. Trouwens, waarom zeg jij niets over de lopende cao-onderhandelingen?’
Peter: ‘Erik, laat me niet lachen. Ik denk dat ‘de Startbaan’ zich als brancheorganisatie inmiddels volstrekt belachelijk maakt door er nog zo een enorm zwaar belang aan te hechten. De bedrijven zelf vechten zich rot om alles draaiende te houden. Er worden forse loonoffers gevraagd bij o.a. Joh. Enschedé, niets van al dit soort maatregelen is te vatten in een CAO, de bedrijven regelen het allemaal zelf wel. En intussen onderhandelen de ‘deskundigen’ over punten en komma’s. Nee, ik zal niet de moeite doen dat traject nog te blijven volgen.’
Joh.Enschedé
Erik: ’Zeggen we ook nog wat over dat andere grote nieuws? De redding van Joh. Enschedé?
Peter: ‘Dat staat straks op de site, want dat is een apart verhaal waard. Het is immers maar de vraag of de gelddrukker uit Haarlem het zal redden: zelf geld drukken mag niet.’
Erik: ‘Tot de volgende week, hoop ik.’
Peter: ‘Hoop ik ook.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.