‘Wordt reclamegeld wel goed besteed? NDP Nieuwsmedia denkt van wel: ‘Elke euro, die adverteerders aan dagbladen besteden, heeft gemiddeld 1.20 euro opgeleverd.’ En dat geldt niet alleen voor kranten. ‘Ook tijdschriften presteren uitstekend’.
Met slagers die hun eigen vlees keuren, moet je altijd oppassen. Dat geldt ook voor een rapport met mooie resultaten over adverteren in kranten en tijdschriften van de eigen brancheorganisatie. Maar in dit geval is enige trots op zijn plaats. NDP Nieuwsmedia (met vooral dagbladen als lid) heeft het onderzoek naar een ‘betere ROI van reclamecampagnes’ laten uitvoeren door een onderzoeksbureau GfK. En wat blijkt? ‘Adverteren in dagbladen is een verstandige keuze.’
ROI per kanaal
Gfk heeft het effect onderzocht van tien reclamecampagnes, en heeft daarbij het effect gemeten in vijf kanalen: dagbladen, tijdschriften, radio, televisie, online. ‘Wat opvalt is dat een relatief duur kanaal als ‘print’ het meest oplevert.’
Uit het persbericht:
NDP Nieuwsmedia en GfK hebben de effectiviteit van de media-inzet onderzocht. Voor tien campagnes is de meeromzet afgezet tegen de plaatsingskosten om inzicht te krijgen in het rendement van de reclame-euro. GfK registreert binnen zijn consumentenpanel zowel het aankoop- als het mediagedrag. Door een link te leggen tussen media- en aankoopgedrag van de panelleden kan de impact van de campagne op de verkopen, de zogenaamde sales uplift worden berekend. Voor het project is gekeken naar campagnes van ondermeer DE, Staatsloterij, IKEA, Vodafone en Kras. Er zijn vijf mediakanalen in het onderzoek opgenomen: dagbladen, tijdschriften, radio, tv en online.
ROI per kanaal
GfK heeft de campagneresultaten onlangs geaggregeerd tot één metastudie. Met klinkende resultaten. Printreclame blijkt de hoogste ROI te hebben. Elke euro die adverteerders aan dagbladen besteden, heeft gemiddeld € 1,20 opgeleverd. De plaatsingskosten zijn dus al binnen de campagneperiode ruim terugverdiend. Effecten zoals imagoverbetering en lange termijn omzet zijn daarbij niet meegenomen. Ook tijdschriften presteren uitstekend. Met 130 procent rendement hebben campagnes in tijdschriften zelfs het hoogste rendement. Ze hebben een laag, maar zeer gericht bereik. Hoewel het bereik van tv en daarna radio hoog is, presteren deze kanalen met een ROI van respectievelijk 60 en 80 procent ondergemiddeld. Het massabereik biedt tv een goed uitgangspunt, maar door de overvloedige inzet neemt de effectiviteit af. Bij radio blijken vooral goed getimede, krachtige boodschappen goed te werken.
Succesfactoren
Conclusie uit dit onderzoek is dat het draait om verhoudingen binnen de mediamix. Het is aan te raden om niet te zwaar in te zetten op één kanaal. Optimalisatie van reclamecontracten is belangrijk; hier valt winst te behalen. Tv wordt vaak niet kostenefficiënt ingezet door (te) veel confrontaties. Dagbladen blijken een verstandige keuze. Ze leveren een uitstekend rendement op, vooral bij meerdere plaatsingen. Een gebalanceerde mix van gevestigde media en nieuwe media is belangrijk. Maar de boodschap is bovenal zijn om niet ‘penny wise pound foolish’ te handelen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.