Crowdfunding was de basis van het businessmodel van TenPages, een initiatief om laagdrempelig boeken uit te kunnen geven. Een auteur leverde 10 pagina's aan van een manuscript, potentiële klanten financierden de verdere totstandkoming van het boek. In 2012 leed het bedrijf bijna 3 ton verlies. Wat ging er fout?
• Cijfers 2013 niet bekend gemaakt
De grootste schuldenpost werd opgebouwd door de 'overeenkomsten' met de crowdfunders die hun inleg niet terug zagen komen. Oprichter Valentine van der Lande (foto) begon in 2010 met TenPages, een initiatief welke aanvankelijk door traditionele boekuitgevers 'neusophalend' werd aanschouwd. De 'crowd' kon bij het beoordelen van een manuscript minimaal één aandeel kopen van 5 euro. Bij 2000 verkochte aandelen ging het boek in productie.
66 boeken
Er verschenen onder die formule vanuit de ruim 2100 manuscripten slechts 66 boeken, die echter merkwaardigerwijs wel via een traditionele uitgever werden uitgegeven. Daar zit ook meteen het 'lek' in het businessmodel, de verdiensten waren onderaan de streep te gering om het platform in stand te houden, laat staan aantrekkelijk te zijn voor de auteur. Veranderingen in het model (meer aandacht voor de auteur) mochten niet baten en dus was een faillissement uiteindelijk onvermijdelijk.
Te traditioneel
TenPages.com richtte zich dus volledig op een traditionele uitgevers workflow en keek naar de mening van Printmedianieuws te weinig naar on-demand (web-to-print) technieken (al dan niet in eigen beheer) en volgens onze gegevens al helemaal niet naar de mogelijkheden van e-books. Door teveel te vertrouwen op de traditionele waardeketen, was het financieel niet houdbaar TenPages 'in de lucht' te houden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.