Het bedrijf DTG, vroeger De Telefoon Gids, is bezig met een ingrijpende ‘turn around’: van een papieren gids naar 100 procent digitaal in minder dan vijf jaar. Dat vertelde marketing directeur Masha Kodden op de jaarlijkse Retail Crossmedia Summit in Utrecht op dinsdag 11 februari.
• Veelbelovend congres met focus op innovatie in retail en (direct) marketing ketens
Met 146.000 klanten en 580 medewerkers is DTG een grote uitgever, die net als alle andere uitgevers de sprong naar de digitale wereld moet zien te maken. Maar eenvoudig is dat niet, zo beek uit de presentatie van marketing manager Masha Kodden (foto). ’50 procent van de klanten wil nu nog steeds alleen op print, als we de keuze aan de klant laten.’ En niet alleen de klanten stribbelen tegen, ook de eigen medewerkers kunnen de omslag van print naar digitaal niet allemaal meemaken. ‘We moeten mensen van buiten aannemen om de omslag succesvol te kunnen maken.’ DTG hoopt eind dit jaar dat 30 procent van de klanten online is. ‘Over drie tot vijf jaar is er geen papieren telefoongids meer’, aldus DTG. Nu al bezoeken maandelijks 6 miljoen mensen de ‘telefoongids’ website.
Andere diensten
Met het nieuwe logo en de naam DTG wil het bedrijf zich duidelijk ontdoen van het telefoongids imago. Het bedrijf zit in de business van ‘zoeken en vinden’. Die services breiden zij zover uit dat zij complete websites aanbieden voor het MKB voor relatief lage bedragen en maandelijkse abonnementen. DTG zegt daarbij te zorgen voor zoekmachineoptimalisatie en advertentiecampagnes via Google AdWords. ‘DTG verkoopt bereik’, aldus Kodden.
Drukken
De Telefoongids is voor de Nederlandse grafische industrie niet meer van belang. De gids werd ooit gedrukt bij Roto Smeets Utrecht (het voormalige Boekhoven Bosch), maar dat is echt verleden tijd. Inmiddels wordt deze grote drukorder al vele jaren gedrukt bij een van de drukkerijen van het Engelse Polestar.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.