Weekeindkranten (zaterdag & zondag) worden steeds belangrijker, schrijft mediadeskundige Piet Bakker. Niet alleen is het aandeel advertenties veel hoger, maar ook de oplage ligt boven die van de door de weekse kranten.
Afgelopen zaterdag bracht De Volkskrant een nieuwe bijlage uit voor de krant van het weekeinde: Sir Edmund, gedrukt op het halve Berlinerformaat, ook wel Berlinertabloid genaamd. De oplage van deze bijlage ligt ongeveer 34 procent hoger dan die van de krant in de rest van de week, zo blijkt uit de grafiek links van J.lab, een website van de Hogeschool Utrecht. En die hogere oplage op zaterdag komt niet alleen voor bij de Volkskrant: ook De Telegraaf (plus 22 procent) en vooral NRC Handelsblad (plus 66 procent) kennen dit fenomeen. Dat komt allang niet meer door alleen een hogere losse verkoop, ook de introductie van het weekeind abonnement heeft bijgedragen aan deze ontwikkeling. Kranten op door de weekse dagen worden steeds minder belangrijk. En wat geldt voor de oplage ontwikkeling, geldt ook voor het aantal advertenties. Op deze manier wordt de door de weekse krant een schip van bijleggen. Het FD voorspelde al dat over een jaar of vijf er alleen op zaterdag nog een papieren krant zou verschijnen. In de USA zijn al veel dagbladen voor de vijf dagen door de week overgestapt op een twee- of driedaags ritme.
Minder uitgevers
Een leuk grafiekje is ook de ontwikkeling van het aantal uitgevers in Nederland. Na de overname van de Limburgse kranten (MGL) door het Belgische Concentra zijn er nog tien uitgevers van dagbladen in ons land.
Telegraaf
De snelste daler van de dagbladen in oplage is De Telegraaf. JlabHU rekende uit wat er gebeurt met de oplage als de huidige negatieve trend zich voortzet.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.