De verdeling van het failliete Adel Media is bijna voltooid. Na de doorstart van GigaPrint gaat AD Mercurius verder onder leiding van ex-directeur Spiekman en drukkerij Tesink, en een deel van Deltahage start door onder de vleugels van de combinatie Printforce/Wilco.
Op de puinhopen van het failliete Adel Media hebben zich een aantal partijen succesvol gemeld: handelshuis Wifac, Printforce, boekendrukker Wilco en drukkerij Tesink samen met René Spiekman. Eerst Wifac, dat de complete activa heeft overgenomen van AD Mercurius. Wifac-directeur Marcel Otto (foto) wil daarmee vooral voorkomen dat het machinepark tegen te lage prijzen op de Nederlandse markt blijft en dan voor valse concurrentie zorgt. AD Mercurius investeerde in 2012 bij Wifac in een Apogee-workflow, een Avalon N8 plaatbelichter en platen van Agfa, aldus journalist Ed Boogaard.
AD Mercurius
De tweede doorstart is de overname van een deel van de activiteiten van AD Mercurius. De overnemende partij is drukkerij Tesink uit Zutphen, terwijl de leiding van AD Mercurius in handen komt van René Spiekman. Spiekman (rechts op de foto naast toen nog collega directeur Rimmert Sluiter) was tot begin dit jaar financieel directeur en mede-eigenaar van Adel Media, en wordt nu dus directeur van het voormalige dochterbedrijf in Almere. Spiekman weet nog niet hoeveel medewerkers er mee kunnen. ‘Dat hangt af van de hoeveelheid klanten die wij weten te behouden.’ Volgens Spiekman werkten er nog maar 35 personen in Almere ten tijde van het faillissement. De productie wordt geconcentreerd in Zutphen. Bij moederbedrijf Tesink werken ongeveer 55 personen.
Printforce/Wilco
De combinatie Printforce en Wilco heeft een deel van de productie van het failliete Deltahage gered. Alle offsetactiviteiten worden voortaan bediend door de vellenpersen van boekendrukker Wilco in Amersfoort. De digital print activiteiten blijven deels in Den Haag onder de naam Digiprint en deels komen deze te liggen bij Printforce in Alphen. De samenwerking in Den Haag biedt werk aan 22 personen, die ook de logistieke en magazijn activiteiten voor hun rekening nemen. Directeur Rombout Eikelenboom (foto) van Printforce is positief over de bereikte deal. ‘Alle klanten, vooral boekuitgevers, worden op deze manier goed bediend, of de boeken nu in offset of via digital print worden geproduceerd.’
Ten Brink/Wilco/Printforce
Er is een nieuwe grafische grootheid in de maak, zo lijkt het. Printforce is via de aandeelhouders van het vroegere Euradius een zusterbedrijf van boekendrukker Ten Brink. Boekendrukker Wilco is onder leiding van Robert Jan de Rooij (foto) doende om Ten Brink over te nemen. En Printforce werkt sinds kort intensief samen met Wilco, met de restanten van Deltahage. Dat is opgeteld zomaar de nieuwe grafische nummer drie van Nederland, zo veel is wel duidelijk. Allemaal actief in de productie van boeken, in offset of digitaal.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.