De 32ste Kalenderwedstrijd gaat de grafische geschiedenis in als een opnieuw geslaagde editie. Vorige week werden in Dudok in Tilburg de prijzen uitgereikt. Ruim 100 belangstellenden waren daar getuige van en zagen 75 inzendingen. Er zaten weer veel ‘snoepies’ tussen, zegt correspondent Peter Zwetsloot.
De Stichting Kalenderwedstijd kan terugkijken op een ‘echte’ wedstrijd. Immers, er waren 75 inzendingen, amper minder dan in de voorgaande jaren. En over het kwaliteitsniveau mag de organisatie best tevreden zijn. Er zaten weer ‘snoepies’ tussen, liet één van de leden van de vakjuryleden zich enthousiast ontvallen. Dat is ook zo. Nog altijd haalt een aantal grafische bedrijven ‘alles uit de kast’ om zich met een kalender of agenda te onderscheiden. Kosten noch moeite worden gespaard. In een aantal gevallen beginnen deze grafimediaondernemers over enkele weken alweer met de conceptontwikkeling voor de jaargang 2015. Die inspanningen mogen beloond worden, verdienen een podium. Dat is precies waar de Kalenderwedstijd voor staat en die wordt daarin gesteund door Koninklijke KVGO en Febelgra. Ook die organisaties delen prijzen uit, waarbij er scherp op wordt gelet dat de winnende uitvoering een voorbeeldfunctie heeft voor andere grafimedia bedrijven. De inzending dient een perfecte presentatie van het eigen bedrijf te zijn en het toepassen van grafisch technische vernieuwingen en/of materialen wegen zwaar mee in de beoordeling.
Grafisch feestje
Dat verklaart waarom de Kalenderwedstrijd tot nu toe vooral als een ‘feestje voor de grafische branche’ wordt geprofileerd. Collega Peter Luit deed daarvan eerder verslag. Toch verdient de Kalenderwedstrijd meer. Als de commerciële kalenders en agenda’s zich in de strijd gaan mengen, wordt het beslist interessanter. De toelatingscriteria zijn aangepast, alleen ontbreekt het nog aan inzendingen uit die hoek. Daar ligt nog werk voor de stichting. Wat wel goed is opgepakt, op initiatief van Wim Broekman, is de studentencategorie. Dit jaar waren er studenteninzendingen van het Art & Design College Utrecht, Grafisch Lyceum Utrecht, Mediacollege Amsterdam en CIBAP vakschool voor verbeelding Zwolle. De ingestuurde kalenderconcepten gaven de wedstrijd zichtbaar verjonging. Tot ‘overall winnaar’ in deze categorie werd ‘Threehundredsixtyfive’ van Marleen Annema van CIBAP aangewezen. Zij ging met de Van Speijk Innovatie prijs en de daaraan verbonden stimuleringspremie van € 2.500,00 naar huis om haar concept verder te laten uitwerken tot een marktrijp product. Dat belooft een mooie uitdaging te worden.
Publieksprijs
Ook de publieksprijs die eerder tijdens de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie werd gekozen werd in Tilburg overhandigd aan vertegenwoordigers van de Maastrichter Machinefabriek Bosserveld. Opvallend is wel dat de keuze van het publiek doorgaans afwijkt van de vakjury, zo ook dit keer. Het publiek gaf duidelijk de voorkeur aan een sexy kalender. De vakjury heeft kennelijk meer oog voor andere aspecten. Dat houdt het spannend, natuurlijk. De publieksprijs werd uitgereikt door Alieke Ingeman, die verantwoordelijk wordt voor de organisatie van de Grafische Vakbeurs in maart 2015 in Gorinchem. Mogelijk wordt daar de publieksprijs 2015 weer gekozen. Want dat er volgend jaar opnieuw een Kalenderwedstijd zal worden gehouden, ligt voor de hand. Er is voldoende draagvlak voor en de wedstrijd behoort, om in de woorden van voorzitter van de Stichting Kalenderwedstrijd Ruud Koerts te spreken, tot ons grafisch erfgoed. ‘Dat is een groot goed, dat moet je koesteren’, zei hij. Ware woorden, waarbij een vleugje verjonging en verbreding geen kwaad kan. Integendeel zelfs.
De beelden van de Prijsuitreiking Kalenderwedstrijd 2014 staan op http://www.danto.nl/kalenderwedstrijd2014/ en zijn gemaakt door Wilfried Scholtes | Beeldveld
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.