Zes maanden geleden ging ‘printmedianieuws.nl’ van start. Met dagelijks nieuws en een wekelijkse nieuwsbrief over de wereld van de gedrukte media. Als (bijna!) beursgenoteerd bedrijf moeten we van toezichthouder AFM elk halfjaar verantwoording afleggen. Bij deze. En dit keer gratis.
Waarom begonnen Erik van Erp en Peter Luit in september 2013 aan een spannend avontuur met een nieuwe website voor de grafische industrie en wijde omgeving? Het antwoord is heel eenvoudig. ‘Het is erg leuk om te schrijven over alle ontwikkelingen in de wereld van de gedrukte media.’ En beide mannen deden dat vele jaren voor het Grafisch Weekblad, als freelancers. Van Erp vooral over grotere grafische bedrijven en uitgevers, Luit vooral over technologische ontwikkelingen aan de voorkant van het productieproces. Maar eind 2012 hield Grafisch Weekblad/GW op te bestaan: uitgever RAI noemde het blad niet meer van strategische betekenis en trok de stekker er uit. Een paar maanden later ging uitgeverij Compres failliet, met bladen als het gelijknamige Compres, Print Buyer en Pers. Wat nu, dachten beide mannen? Even is overwogen de stap te zetten naar vakblad Graficus, maar daar is uiteindelijk toch van afgezien.
Nieuws
‘We willen ons vooral richten op het nieuws en de achtergronden van het nieuws.’ Dat kan met een website veel sneller en beter dan met een gedrukte uitgave. En bovendien was het voor de (niet meer zo jonge) startende ondernemers Van Erp en Luit financieel onmogelijk de stap naar print te zetten. ‘Kost helaas veel te veel geld.’ Een website dus. En alleen voor zakelijke lezers, dus B2B. De website 'printmedianieuws.nl' was geboren. ‘We richten ons op het hogere segment: managers van drukkerijen, opdrachtgevers van de grafische industrie en de toeleveranciers.’ De mannen schatten de doelgroep voor hun website op ongeveer 500 personen. Geen technische verhalen. Geen persberichten zomaar plaatsen, maar alleen (deels) overnemen als er extra waarde aan zo’n bericht kan worden toegevoegd. Dat noemen wij ‘premium content’, en daar moet dan ook voor betaald worden, was ons idee. Dus een website met (dagelijks) nieuws en de achtergronden van het nieuws, en met een wekelijkse nieuwsbrief. De hoofdlijnen van het nieuws zijn gratis, ook die van de nieuwsbrief, en voor de achtergronden moet worden betaald. En we maken zelf nieuws door thema’s per maand te verzinnen, zoals de grafische top 10, de internetdrukkers, de verpakkers, en vanaf deze maand de ‘opdrachtgevers van de grafische industrie’. En niet te vergeten: zo nu en dan komen er vrouwelijke managers aan het woord.
Van start
In de zomer 2013 hebben we de site opgezet en zijn we gaan oefenen met het plaatsen van berichten en foto’s. En zijn we adverteerders gaan werven. Maar wat hadden we die te bieden? Alleen maar een idee. Maar het ging heel voorspoedig. Op onze bruine ogen hadden we in ‘no time’ 12 vaste adverteerders (méér willen we niet), die voor het veel te lage bedrag van 400 euro exclusief btw een jaar lang op onze site en de nieuwsbrief mogen staan. Inmiddels weten we dat 400 euro eigenlijk veel te weinig is, maar dat maken we op 1 oktober 2014 goed met een ander aanbod. Uiteindelijk zijn we op 1 september 2013 van start gegaan, nog zonder een ‘betaalmuur’. Een jaarabonnement kost 90 euro excl. btw per jaar, een schijntje voor een bedrijf, dachten we. Vanaf 1 oktober gingen we echt van start met een ‘betaalmuur’.
Stand van zaken
Eigenlijk gaat het heel goed. Om te beginnen het aantal bezoekers. Die vielen in het begin een beetje tegen (200 per dag), maar rond de feestdagen hebben we de website twee weken gratis opengesteld: op sommige dagen meer dan 2000 bezoekers! Daarna viel het aantal terug naar ongeveer 400 bezoekers per dag, met pieken tot boven de 1000 bij veel nieuws of na een nieuwsbrief. Bezoekers zijn geen unieke bezoekers, maar ongeveer de helft van die getallen is dat wel. Ongeveer 220 personen lezen onze wekelijkse nieuwsbrief. Alleen het aantal betalende abonnees loopt achter: we hadden gerekend op 100 abonnees na een half jaar: het zijn er 40, maar de laatste tijd komen er elke week een of twee bij. Over een half jaar melden wij ons weer met een ‘trading up date’. Dat moet van toezichthouder AFM. We zijn tenslotte (bijna!) beursgenoteerd.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.