Het is nauwelijks nog nieuws dat de gezamenlijke oplage van de Nederlandse tijdschriften elk kwartaal daalt, dit keer met zeven procent naar 15.7 miljoen exemplaren. Wel nieuws is dat er nog steeds titels zijn die flink groeien: Happinez, Vogue, Cosmopolitan en Autovisie.
Volgens het vakblad Adformatie daalt de oplage bij de grootste uitgever van ons land harder dan het gemiddelde: bij Sanoma daalde de oplage met meer dan tien procent, vooral Viva en Nieuwe Revu gingen hard naar beneden. Nog meer info uit Adformatie:
Stijgers
Uitgevers die het in vergelijking met het marktgemiddelde goed doen, zijn G+J Uitgevers (-4 procent), Reed Business (-3,6 procent), WPG Uitgevers (de titels van Weekbladpers, Happinez en Voetbal International samen) daalt met slechts 2,7 procent. De titels van Reshift Digital (doorstart van de HUB-titels) dalen met een half procent. De oplage van de titels van Hearst Magazines stijgt zelfs: +1,1 procent. Zo ook Mood for Magazines (Linda +0,6 procent). De relatief kleine uitgever ZPress Young (jeugdtitels als Hitkrant en Meiden Magazine) weet zelfs met 5,2 procent te groeien.
Titels die het moeilijk hebben
Onder de sterkste dalers op titelniveau, bevinden zich onder meer Gooisch als lifestyle (van Peter Contant). Dat ziet de oplage met ruim een vijfde inzakken en gaat van 45 naar 36 duizend. In dezelfde orde van grootte zit Tips & Trucs van IDG, dat van 43 naar 33 duizend stuks teruggaat (-23 procent). Viva (Sanoma) duikt van 54 naar 42 duizend (-23 procent). En ook Nieuwe Revu gaat hard naar beneden, van 30 naar 20 duizend exemplaren (-34 procent). Audaxtitel Glossy daalt van 40 naar 25 duizend stuks (-37 procent).
Succesnummers
Onder de sterkste stijgers bevinden zich Happinez dat een sprong maakt van 138 naar 154 duizend (+12 procent). Vogue, de relatief nieuwe titel uit de stal van G+J Uitgevers gaat van 47 naar 53 duizend stuks (+15 procent). Cosmopolitan stijgt van 61 naar 72 duizend exemplaren (+19 procent). Cosmopolitan verhuisde per 1 januari 2013 van Sanoma naar Hearst Magazines en is vanaf het tweede kwartaal 2013 aan het groeien. Autovisie (TMG) is gegroeid van 52 naar 66 duizend exemplaren. Media Totaal, een titel van Reshift Digital groeit stormachtig: van 5 naar 19 duizend (+281 procent). Die sprong in oplage werd al vanaf het eerste kwartaal van 2013 gemaakt.
Opvoedbladen down
Vrouwenbladen is met 2,1 miljoen één van de grootste categorieën in het tijdschriftenschap. Die categorie daalt ietsje harder dan het marktgemiddelde: -8,5 procent. De categorie RTV-bladen (2,9 miljoen stuks) daalt met 9,4 procent. De relatief kleine categorie van de Computerbladen (255 duizend stuks) gaat fors onderuit: -14,5 procent. Maar de opvoedbladen hebben het het allerzwaarst. Die categorie gaat terug van 155 duizend naar 121 duizend exemplaren. Dat is bijna 22 procent in de min.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.