Volgens onze correspondent Peter Zwetsloot is de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie een grote mislukking geworden. ‘Nooit meer Hardenberg’, aldus Zwetsloot. Op de vakbeurs vorige week kwamen minder dan 6000 bezoekers af, en dat is de helft van de beurs in 2012. Lees het verslag van Zwetsloot (foto).
Het was te verwachten dat de animo voor de driedaagse Vakbeurs voor de Creatieve Industrie in Hardenberg tegen zou vallen. Maar dat de publieke belangstelling zo mager zou uitpakken, was tekenend en schrijnend tegelijk. De behoefte aan dit soort vakbeurzen loopt al jaren terug, ook al beweren beursorganisatoren het tegendeel. Maar die staan nu eenmaal voor de steeds zwaarder wordende uitdaging om de vierkante meters beursvloer te slijten. Zij schromen niet om de schijn hoog te houden dat er wel behoefte aan dit soort evenementen is. Je kunt je afvragen of vakbeurzen klassieke stijl nog wel van deze tijd zijn. Ik denk van niet.
Niet meer van deze tijd
Een vakbeurs was vroeger het moment om de nieuwste productinnovaties te presenteren en te demonstreren. Die tijd is allang voorbij. En het voor het leggen van nieuwe - en onderhouden van bestaande - contacten en netwerken heb je minder meters en dus veel kleinere stands nodig. Daar wringt dan ook de kous. De nieuw bedachte Vakbeurs voor de Creatieve Industrie heeft in ieder geval de plank volledig misgeslagen. Eerder al viel het besluit de jaarlijkse Grafimedia Vakbeurzen terug te brengen naar één keer per twee jaar in plaats van jaarlijks. Deze vakbeurs heeft twee pijlers: de Grafische Vakbeurs en Vakbeurs Sign. Als vaste locatie voor dit evenement is – onder druk van de leveranciers – de Evenementenhal in Gorinchem aangewezen. Hardenberg zou in 2014 in kleinschalige uitvoering alleen onderdak bieden aan de Vakbeurs Sign. Daar werd op teruggekomen en er werd een geheel nieuw concept bedacht: de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie. Als beursorganisatoren nieuwe concepten gaan bedenken, moet je oppassen. En al helemaal als het gaat over een industrie die niet bestaat, zoals in dit geval de Creatieve Industrie. Leuk bedacht, maar wie dat verzonnen heeft, wordt niet gehinderd door enig praktisch inzicht.
Volkomen mislukt
De opzet is dan ook volkomen mislukt. Alleen de signbranche was redelijk vertegenwoordigd. Uit de grafimediasector geloofde slechts een handvol standhouders, tegen beter weten in, in het succes. De thema’s packaging en labeling boden geen enkel raakvlak en ook de stoelen tijdens kennissessies, in de zogenoemde Speakers Area en het #inspigrafisch programma van onder andere de grafische Pipo de Clown Tim de Kraker, bleven grotendeels leeg. ‘Ik heb alleen maar concurrenten en geen klanten gezien’, riep één van de standhouders. Een andere standhouder vatte het luchtiger op: ‘Ach we zijn hier met ons hele team en hebben een huisje gehuurd. We maken er een paar gezellige dagen van’. Zo kan het ook natuurlijk.
'Nooit meer Hardenberg'
Duidelijk is in ieder geval dat de grafimediasector in Hardenberg niets te zoeken heeft. Het ‘Nooit meer Hardenberg’ klonk nog luider dan voorheen. Wat volgend jaar? Dan zijn de Grafische Vakbeurs en Vakbeurs Sign van 10 tot en met 12 maart 2015 in Gorinchem. Daarvoor is op 4 februari 2015 voor de tweede keer in successie de Graficus Vakdag. Dat nieuwe eendaagse netwerk evenement heeft dit jaar aangetoond wel op een groot en kwalitatief hoogstaand publiek te kunnen rekenen. Vooral het netwerkplein met kleine stands en geen machines klopte. Dat is helemaal van deze tijd. Daar kunnen vakbeurzen vandaag de dag niet meer aan tippen, daarvoor zitten de vierkante meters in de weg. Die situatie zal in 2015 in Gorinchem niet anders zijn, vrees ik. In ieder geval: ‘Nooit meer Hardenberg’, aldus Zwetsloot.
Peter Luit zegt
Ja, het is een formule die uiteindelijk niet houdbaar is. Zo zagen we meer evenementen, nationaal en internationaal verdwijnen. In ons land is Grafivak het meest voor de hand liggende voorbeeld. In de Verenigde Staten verdween Seybold Seminars. De eerste was vooral een machine-beurs, de tweede vooral een conferentie aangevuld met een compacte beurs met uitsluitend noviteiten. Beide formules strandden omdat ook toen al de innovatie van mediacreatie, productie en distributie verschoof naar andere sectoren. Print als stand-alone eye-catcher trekt duidelijk niet meer voldoende aandacht. Hooguit nog in een paar niche segmenten, maar dat is dus geen beurs meer waard(ig).