Dat motto (gejat van gratis dagblad De Pers) was afgelopen week van toepassing op alle nieuwsberichten van onze site vanwege ons jubileum: we bestaan een half jaar. We kijken ook weer even terug met een knipoog.
Peter Luit begint: ‘Persfabrikant Heidelberg kiest voor digitaal, maakte het bedrijf weer eens bekend. Ik zeg ‘weer eens’, want het is niet de eerste keer dat Heidelberg deze keuze maakt. Is het nu menens?’
Erik van Erp: ‘De digitale ambitie van Heidelberg is op termijn een omzet van 200 miljoen euro, dat is minder dan 10 procent van de huidige omzet met vellenpersen. Is dat ambitieus?’
Peter: ‘Ik zou eerder zeggen realistisch, gezien de ervaringen uit het verleden van de grootste persfabrikant ter wereld. Hoe staat het eigenlijk met de ambities van Roto Smeets Group (RSG), de grootste drukker van ons land?’
RSG in top vier van Europa
Erik: ‘De ambities van RSG zijn eigenlijk wel stevig. Topman Joost de Haas zei bij BNR radio dat van de acht grootste drukkers in Europa, er op termijn vier zullen verdwijnen. Zo komt RSG vanzelf in de top vier.’
Peter: ‘Hij heeft gelijk. Feit is dat er bij de rotatiebedrijven flink de klad in zit. Eerder dit jaar ging Biegelaar onderuit en nu gebeurt hetzelfde met het Belgische Casterman Printing. En hoe het met rotatiedrukker Thijsen gaat, is onduidelijk.’
Erik: ‘Het staat het eigenlijk met de Grafimedia cao?’
Peter: ‘Geen idee. Elke maand is er wel een bericht van KVGO en FNV KIEM dat de ‘Comfortabele bijna klaar is’, maar over de echte cao wordt officieel nog steeds niet onderhandeld. En 1 april is echt al lang voorbij.’
Vellenbedrijven in het nieuws
Erik: ‘Deze maand aandacht bij printmedianieuws voor grote vellenbedrijven: Wilco, Bariet, Ten Brink Offset, Roto Smeets GrafiServices, Muller Visual en nog wat meer. Ze maken allemaal winst, zeggen ze, dat is een meevaller in deze tijden.’
Peter: ’Printmedianieuws doet het ook goed, maar na deze gratis week gaat het betaalmodel weer in werking voor de achtergronden van het nieuws. De hoofdlijnen blijven gratis.’
printmedianieuws
Erik: ‘Even wat cijfers voor onze lezers: printmedianieuws heeft dagelijks 400 tot 1000 bezoekers, en 250 abonnees op onze wekelijkse nieuwsbrief. En alle advertentieposities zijn bezet, tot 1 oktober 2014.’
Peter: ‘En een jaarabonnement kost maar 90 euro excl. btw! Doe eens gek, lees die site.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.