De grootste persenfabrikant ter wereld Heidelberg zoekt haar toekomst steeds meer in de digitale wereld, zo blijkt uit een persbericht. Maar dat is toch geen nieuws? Dat zei Heidelberg in december ook al, met bijna dezelfde tekst. ‘Digital’ moet naar 200 miljoen euro omzet.
In december 2013 liet Heidelberg weten de intentie te hebben om de digitale omzet van de persenbouwer te talen stijgen naar 200 miljoen euro. Dat vonden we bij printmedianieuws een goed idee, schreven we in december: ‘Heidelberg doet er goed aan alle digitale activiteiten te bundelen in een aparte business unit. Jason Oliver gaat de unit leiden, waar ook alle digital print activiteiten van Heidelberg toe gaan behoren, zo ook de verdere uitbouw van de samenwerking met Fujifilm voor de verdere ontwikkeling van inkjet technologie. Heidelberg verwacht een jaarlijkse omzet van ongeveer 200 miljoen euro te behalen, waartoe ook digital printing apparatuur van Ricoh zal behoren binnen de nieuwe business unit.’
Wispelturig
Dat Heidelberg iets wil met de digitale wereld, is dus geen nieuws. Maar tot nu toe was het beleid nogal wispelturig. De relatie van Heidelberg met prepress en print heeft door de loop der jaren merkwaardige trekjes gekend. Aanvankelijk gingen zij een vrijage aan met enerzijds Canon voor zwart/wit printen en Kodak voor fullcolor printen met de NexPress. In vele handelshuizen waren de verkoopafdelingen echter meer gericht op de verkoop van offset vellenpersen. Beide projecten mislukten vooral daardoor.
200 miljoen euro
Gisteren verstuurde Heidelberg een persbericht waarin ze de samenwerking aankondigden met enerzijds FujiFilm en anderzijds Ricoh. Dat persbericht kwam opvallend overeen met het persbericht uit december, waarin ze de overname van Neo7even aankondigden op het gebied van multichannel publishing. Ook daar werden de namen FujiFilm en Ricoh al genoemd in combinatie met de 200 miljoen euro omzetverwachting voor de nieuwe divisie 'digitaal'. Het laatst bekende cijfer over de omzet van Heidelberg is 2700 miljoen euro, dus het belang van digital ten opzichte van de core business is nog steeds erg bescheiden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.