Printmedianieuws kijkt zo nu en dan met een knipoog terug op de voorgaande week. Het was weer een week met ups en downs: ups voor de doorstartende dochterbedrijven van Printforce en downs voor de medewerkers van TMG in Emmen en van Tetra Pak in Moerdijk.
Peter Luit begint: 'Erik, we begonnen deze week met Peekster, een app die teksten van kranten en weekbladen zou herkennen, ik was er niet zo heel positief over. Maar wat denk jij ervan?'
Erik van Erp: 'Ik begrijp weinig van al die apps, Peter, en als ik op een zonnig terrasje in mijn mooie Amsterdam zit, dan zie ik alleen maar mensen die een papieren krant lezen. Maar de toekomst is toch digitaal, zo blijkt maar weer bij de doorstart van Gigaprint, een van de Adel Media dochters. Ken jij die jongers?’
Peter: ‘Ja, ik ken beide mannen Wijmans vele jaren geleden als initiatiefnemers van het toenmalige TED Gigaprint. Indrukwekkend bedrijf met een uniek concept. Leuk dat beide mannen weer terug zijn, nu als een van de vele (halve) dochters van Printforce. Die doorstart ging beter dan de gang van zaken van TMG in Emmen.’
CRO
Erik: ‘Dat klopt. Die mensen zijn eerst aan het lijntje gehouden met een social plan, maar na de verhuizing van een van de rotatiepersen naar Buren was het gedaan met het voormalige Emro. Over rotatiepersen gesproken, bij persenfabrikant KBA wordt fors ingegrepen.
Peter: ‘Ja, daar werd ik geconfronteerd met de nieuwe functie afkorting CRO, Chief Restucturing Operations, een fraaie titel voor iemand die de boel komt saneren. KBA zegt 1000-1500 banen te moeten schrappen om ook in de toekomst een speler van betekenis te kunnen blijven. Ook nog leuk nieuws?’
Erik: ‘Ja, ik vond het idee van de Telegraaf Media Groep voor ‘start ups’ wel aardig. Ik probeerde meteen te denken aan het benutten van al die leegstaande vloeren bij grafische bedrijven. Denk jij dat zoiets in drukkerijen zou kunnen werken?’
Oplage
Peter: ‘Ik denk dat zoiets bij drukkerijen maar zeer beperkt van de grond komt. De eerste die het doet, mag zich meteen bij mij melden, dan maak ik er direct een mooi artikel van. Laat De Telegraaf zich maar concentreren op de oplage.’
Erik: ‘Piet Bakker had weer een mooi overzicht van de (dalende) oplage van dagbladen. Sommige abonnementen zijn niet puur digitaal, maar zijn bijvoorbeeld op door de weekse dagen digitaal en zaterdag valt de papieren krant door de brievenbus. Maar inmiddels zijn er 200.000 digitale abonnees, en 3,5 miljoen gedrukte kranten’.
Tetra Pak
Peter: ‘En er wordt eindelijk weer eens gestaakt! Leg uit.’
Erik: ‘Het zeer winstgevende Tetra Pak in Moerdijk gaat eind dit jaar dicht. De directie speelt daar een niet al te fraai spelletije door na een ultimatum van de vakbonden een uiterst mager aanbod voor de 215 medewerkers snel weer in te trekken en beterschap te beloven zonder concreet te worden. Maar daar trappen ze niet in bij het CNV. Die wil boter bij de vis. Acties volgen vanaf vandaag.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.