Dat zegt algemeen directeur Carel van der Velden van Roto Smeets GrafiServices, de naam van de beide vellendrukkerijen van Roto Smeets Group in Utrecht en Eindhoven. ‘Met één centrale planning, het maakt niet uit wat waar wordt geproduceerd.’
Eerst wat feiten. De beide drukkerijen samen hebben 115 personen in dienst (fte’s) en volgens Van der Velden (foto) is het dochterbedrijf van Roto Smeets Group winstgevend. Hij mag van het beursgenoteerde moederbedrijf geen getallen geven over de winst, en ook niet van de omzet, maar printmedianieuws schat dat de jaaromzet uitkomt op ongeveer 23 miljoen euro (kengetal voor grote vellendrukkers komt vaak uit op 200.000 euro per fte). Van der Velden lacht, maar zegt niets. ‘Ik mag er echt niets over zeggen.’
Persen
Het bedrijf beschikt over een hele reeks vellenpersen, variërend van een grote ‘Jumbo-pers (formaat 162/120) en verder zes 70/100-persen: een voor vier kleuren, een voor vier kleuren met lak, twee vijf kleuren met lak, en een met acht kleuren: ‘dat is de nieuwste aanwinst’, zegt Van der Velden. Met het centrale planningssysteem maakt het niet meer uit op welke pers welk product wordt gedrukt. ‘In feite hebben we zo één grote drukkerij, die toevallig op twee plaatsen staat.’ Beide drukkerijen waren ooit onderdeel van de PlantijnCasparie Groep: het bedrijf in Utrecht komt uit de Caspariestal en ‘Eindhoven’ was in een ver verleden van de Plantijn Groep en daarvoor de huisdrukkerij van Philips.
Markt
Welke marktsegmenten worden door de beide vellenbedrijven Roto Smeets GrafiServices (RSGS) bediend? ‘Twee segmenten zijn van belang’, zei Van der Velden. ‘Om te beginnen de marketingcommunicatie (zakelijke dienstverlening, banken, verzekeraars) en ook veel tijdschriften.’ Maar hij voegt er onmiddellijk aan toe dat er nóg een belangrijk ‘strategisch marktsegment’ is: ‘Alle zusterbedrijven van Roto Smeets Group laten hun vellenwerk drukken bij ons.’ Hij doelt op de vele omslagen van tijdschriften, die op de rotatiepersen van de band rollen, maar ook bijlagen, die te klein zijn voor de rotatie.
Internet
RSGS maakt nog geen gebruik van internet als verkoopkanaal, maar denkt dat binnen kort wel te gaan doen. Van der Velden denkt dat zijn kansen dan vooral liggen bij het ‘drukken voor drukkers’. ‘Dat doen we al, maar dat aandeel kan worden vergroot.’ Het bedrijf beschikt al wel over een ‘web-achtige tool’ waarbij klanten zelf kunnen inloggen.
Digitaal printen
Van der Velden zegt dat er geen plannen zijn om de markt van het digitaal printen te gaan betreden. ‘Wel werken we al samen met enkele bedrijven op dit vlak.’ Hij is niet bang voor digitaal. ‘Offset in vellendruk is nog steeds vanaf een oplage van ongeveer 1000 stuks goedkoper dan printen. In kwalitatief opzicht is geen groot verschil meer.’
Van der Velden
Carel van der Velden (1955) is al op zijn zestiende jaar gaan werken, als leerling handzetter, zo ging dat indertijd. Maar via een hele reeks functies belandde hij in een van de bedrijven van de Plantijn Groep, het bedrijf van Anne Ringsma. Na de verkoop aan Roto Smeets Group verhuisde van der Velden gewoon mee, om in 2004 te worden benoemd tot algemeen directeur van RSGS. Vroeger stond naast het bedrijf in Utrecht de grote rotatiedrukkerij ‘RS Utrecht’, maar die is vier jaar geleden gesloten. Maar de gemeente Utrecht weet dat nog niet, getuige een geel bord op de Europaweg. ‘Toegang voor verkeer RS Utrecht.’
Grote vellenbedrijven
Dit artikel is het eerste in een serie over ‘grote vellenbedrijven’, de komende weken in printmedianieuws. Alle deelnemende bedrijven krijgen dezelfde vragen voorgelegd.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.