Printmedianieuws sprak de laatste weken met vier verschillende opdrachtgevers van de grafische industrie: twee uitgevers, de Rijksoverheid en de grootste grafische inkoper van ons land. Wat vonden zij belangrijk? Hoe kunnen grafische bedrijven daar op inspelen?
De meest opvallende uitspraak over de grafische industrie kwam van de Rijksoverheid, van het bureau Vijfkeerblauw. ‘Mensen maken het verschil.’ Vijfkeerblauw neemt met een omzet van 12 miljoen euro een flink deel van de grafische inkoop van de Rijksoverheid voor haar rekening. Directeur Atighi (foto) zei dat de ‘hardware’ van de meeste grafische bedrijven min of meer gelijk is. ‘Doorslaggevend voor een goede dienstverlening is de kwaliteit van de medewerkers. Zij maken het verschil tussen drukkerij A en drukkerij B.’ Dat is constatering nummer één. ‘Mensen zijn belangrijk.’ Overigens: Vijfkeerblauw staat te koop. Vijf grafische bedrijven zijn geselecteerd voor de overname, met een omzetgarantie van tien jaar bij de aankoop.
Prijs
Een tweede belangrijke overweging voor opdrachtgevers van de grafische industrie is de prijs. Dat is geen nieuw geluid, maar in de huidige situatie van overcapaciteit nog steeds een belangrijke factor. Dat bleek bijvoorbeeld uit de manier waarop een van de grootste grafische opdrachtgevers te werk gaat: tijdschriftuitgever Sanoma, goed voor 30 miljoen euro per jaar aan grafische opdrachten. Inkoopdirecteur Joost Prins (foto) zei dat Sanoma de drukopdrachten gunt aan ‘bedrijven die goede kwaliteit leveren, zowel druktechnisch als qua leverbetrouwbaarheid’. En wie daaraan voldoet, mag meedoen in de jaarlijkse ronde van onderhandelen, onder meer als ‘preferred supplier’. In dat jaarlijkse rondje onder deze bedrijven is de prijs voor het gunnen van de order doorslaggevend.
Actualiteit
Ook voor WPG Uitgevers is prijs van groot belang, maar niet alleen, zei directeur Hylke van der Meer (foto). Ook het kunnen voldoen aan specifieke wensen van een actueel tijdschrift kunnen de doorslag geven, zo bleek bij het weekblad Voetbal International. ‘Maandagavond de laatste pagina aanleveren, en dinsdagmorgen in de kiosk, dat kunnen niet alle drukkers.’ Ook speelde nog mee dat dit jaar het WK Voetbal wordt gespeeld, ook belangrijk voor de actualiteit van VI. Het blad wordt al sinds jaar en dag gedrukt bij Senefelder Misset (Roto Smeets) en uiteindelijk is het daar ook gebleven.
Volumekorting
Het punt van volumekorting speelt alleen bij grotere opdrachtgevers, zoals Sanoma en WPG Uitgevers. Volumekorting kan immers alleen verkregen worden als er meerdere titels zijn te vergeven, die ook nog (bijna) allemaal goed passen bij één drukkerij.
Drukkwaliteit
Dat is eigenlijk geen issue meer. Wie geen goede kwaliteit levert kan zijn bedrijf beter sluiten, zo bleek wel bij de gevoerde gesprekken. En dan gaat het niet alleen over drukkwaliteit, maar ook over andere vormen van kwaliteit, zoals leverbetrouwbaarheid.
Proactief
De meest kritische noot over de grafische industrie kwam van opdrachtgever Sumis Printmanagement, de grootste grafische inkoper van ons land, goed voor 85 miljoen euro grafische omzet per jaar. Sales director Maarten van der Velden (foto) zei dat de meeste drukkers een houding hebben van ‘u vraagt en wij draaien’. ‘Daar red je het tegenwoordig niet meer mee’, is zijn oordeel. ‘Je moet snappen wat de klant wil en proactief handelen.’ Als voorbeeld van proactief handelen door drukkers noemde hij het kennis nemen van nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld electronic printing, een techniek waarbij mini chips worden geïntegreerd in papier en karton. Van der Velden: ‘Een pak melk dat zelf weet wanneer de houdbaarheidsdatum verloopt en tijdig de consument of de winkelmanager waarschuwt. Met dat soort ontwikkelingen zouden drukkers ook bezig moeten zijn.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.