Afgelopen week kwam er veel kort nieuws langs bij printmedianieuws. Wij selecteren voor u onder meer het faillissement van SDA, een grote order voor GWS Printing Systems, het gestegen jaarsalaris van topman Joost de Haas van Roto Smeets Group en een nieuw huis aan huis blad voor Thijsen Media Group.
We beginnen met SDA, vroeger bekend als de Stadsdrukkerij Amsterdam. Volgens blogger Ed Boogaard gaat een deel van de omzet van het failliete SDA Print+Media naar de grote Amsterdamse drukkerij Muller Visual. Op Hemelvaart zijn daar de drukpersen weggehaald door Tetterode en daarna ging het helemaal mis met het bedrijf van Mickey Gude. Volgens Boogaard wordt een van die persen binnenkort geplaatst bij Muller Visual, het bedrijf van Sander Muller (foto). Bij Muller Visual werken 150 personen, die samen een omzet realiseren van 25 miljoen euro.
GWS Printing Systems
Met de ‘grootste deal ooit’ heeft het Nederlandse GWS een hele krantenpers met toebehoren verkocht aan een drukkerij in Peru. Het gaat om een manroland Uniset 75 met 12 druktorens en drie vouwapparaten, die moet worden opgebouwd in Peru, als een zogenaamd ‘turn key-project’. Commercieel directeur Eric van Kessel is er blij mee. 'Dit is een prachtig project dat GWS verder op de kaart zet in Zuid-Amerika. Het is absoluut één van de grootste contracten in de geschiedenis van GWS.' Het bedrijf uit Waalwijk is wereldmarktleider op het gebied van tweedehands rotatiepersen: niet alleen aan- en verkoop, maar vooral het moderniseren en daarna installeren van gebruikte rotatiepersen in de hele wereld.
Joost de Haas
De Volkskrant publiceert elk jaar de inkomens van de bazen van beursgenoteerde bedrijven (AEX), dus ook die van Roto Smeets Group. Joost de Haas (foto) eindigde op plaats 75 met een jaarsalaris van 609.945 euro (inclusief pensioenvoorziening), een stijging van 5.8 procent, aldus De Volkskrant. Vorig jaar stond zijn interim voorganger Huyzer op die lijst op plaats 77 met een inkomen 576.000 euro, maar dat ging om een parttime baan. Maar die loonkostenstijging van 5.8 procent bij De Haas, daar zal FNV KIEM wel een keer naar kijken bij de lopende onderhandelingen over de nieuwe Grafimedia cao.
TMG
Het eerste grote nieuws na de doorstart van de Thijsen Media Group gaat over een nieuw huis aan huisblad, dat door het bedrijf zelf wordt uitgegeven: het Happy Magazine. Het Happy Magazine is een magazine op het gebied van apps. Iedere maand brengt Happy Magazine bij ruim 6 miljoen huishoudens op een aansprekende wijze, de mooiste, beste en meest interessante apps onder de aandacht. Het zeer populaire huis-aan-huis medium wordt vanaf nu dus ook ingezet voor de app industrie. In week 42 wordt het eerste Happy Magazine huis-aan-huis in Nederland verspreid. De oplage bedraagt circa 6 miljoen en heeft een omvang van 32 pagina’s.
Minder papier verlies
Door gebruik te maken van nieuwe apparatuur en speciale verbruiksartikelen van Agfa wist een Deense krantendrukker de papierinschiet (papierverlies) te verminderen met 5 tot 7 procent bij het opstarten van de pers. Dat schrijft Agfa in een persbericht. Het gaat om het toepassen van Anturafount CS1, in combinatie met N94-VCF drukplaten.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.