Printmedianieuws kijkt op maandag altijd even terug op de afgelopen week, maar wel met een knipoog. Opvallend deze week: de visie van ABN AMRO op de grafische bedrijfstak is geheel in lijn met die van printmedianieuws: verpakkingsdrukkers en internetdrukkers hebben de toekomst.
Peter Luit begint: ‘Ik heb afgelopen twee weken zes websites beoordeeld van grafische bedrijven uit de Ledenraad van het KVGO. Leuk om te doen, deze week de laatste drie.’
Erik van Erp: ‘Er reageerden slechts drie van de zes bedrijven op onze reactie-snelheid-test?’
Internetdrukkers
Peter: ‘Op dat punt was het matig, inderdaad. Terwijl ABN AMRO juist toekomst ziet in drukwerk via internet.’
Erik: ‘Dat beweren wij al veel langer: Vistaprint is in Nederland straks goed voor 600 medewerkers alleen al in Venlo. Plus drukwerkdeal.nl en Albumprinters.’
Peter: ‘En allemaal voor drukwerk in alle landen om ons heen. Drukwerk via internet wordt een Europese bedrijfstak, zegt ABN AMRO.’
Verpakken
Erik: ‘Een tweede groeisegment is verpakkingsdrukwerk, zegt ABN AMRO. Niet origineel, maar wel waar. Daar schrijven we bijna elke week over.’
Peter: ‘Maar nu wil iedereen die kant op: alle grote persleveranciers zoeken het in die hoek, dus je kan nu al uittekenen waar dat op uitdraait: overcapaciteit.’
Komori
Erik: ‘Persenfabrikant Komori gaf acte de présence in Utrecht voor maar liefs 150 belangstellenden. Wel bijna allemaal mannen in een pak en nauwelijks echte drukkers gezien.’
Peter: ‘Ook bij drukkerij Em. De Jong bijna allemaal mannen bij de feestelijke inhuldiging van de grote 96-paginapers.’
CAO
Erik: ‘Het is bijna 1 augustus en dan vieren we een jaar het cao-loze tijdperk in onze bedrijfstak. Dat is nog nooit gebeurd, hoe kan dat?’
Peter: ‘Wat wil je ook: vakbonden hebben nauwelijks nog een achterban en het KVGO wil alleen maar lagere kosten. Op 21 juli willen ze een deal.’
WK Voetbal
Erik: ‘Fijne week met Oranje.’
Peter: ‘Eerst vanavond Chili.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.