Het is nauwelijks nog nieuws: de gedrukte oplages van dagbladen blijven dalen, ook in het eerste kwartaal van dit jaar. Die van de meeste tijdschriften ook. Maar de meeste dagbladen groeien wel in digitale vorm en die positieve ontwikkeling hebben tijdschriften niet.
Voor de grafische industrie maakt die ontwikkeling van de dalende oplages overigens geen verschil: er wordt gewoon minder gedrukt, zowel voor dagbladen als voor tijdschriften. Ook dit kwartaal was De Telegraaf weer een grote verliezer met een daling van 30.000 exemplaren naar 454.000 stuks. Begin dit jaar voorspelde het bedrijf nog dat de oplagedaling zou stoppen, mede door tal van acties, waaronder een speciaal WK abonnement. Inmiddels is wel bekend dat De Telegraaf naar het tabloidformaat gaat, ergens in het najaar 2014, als de drukpersen volledig zijn omgebouwd naar full colour.
Nrc.next
Een andere grote daler was nrc.next, waar de oplage daalde met bijna 30 procent naar 43.000 exemplaren. Wel is de digitale editie in opmars, met nu al 17.500 digitale abonnees. De hamvraag bij dit soort ontwikkelingen is natuurlijk wanneer de uitgever besluit de papieren editie te staken. Immers, het drukken (inclusief het papier) en het landelijk verspreiden van zo’n krant kost een lieve duit, terwijl de digitale editie dit soort kosten niet kent. Maar dat is vooralsnog niet aan de orde, zegt de uitgever.
Minder instroom
De ochtendkrant heeft een ander, groter probleem, namelijk de instroom van abonnees stagneert, zegt uitgever Nijenhuis van nrc.next tegen De Volkskrant. ‘Vroeger haalden we bij de nieuwe lichting studenten duizenden abonnees binnen. Nu zijn dat er honderden. Deze doelgroep leest simpelweg geen krant meer.’ Nuttige informatie voor de mogelijke kopers van NRC Media, het moederbedrijf van nrc.next, dat te koop staat.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.