Dat schrijft ABN Amro in de sectorvisie 2014. ‘Ondanks de opleving van de economie zijn de vooruitzichten voor de grafische sector ook de komende tijd ‘hooguit matig’ te noemen. Een groot deel van de nog bestaande volumes in massadrukwerk zal de komende jaren eveneens digitaliseren.’
Printmedianieuws neemt dit bericht geheel over van de site van het KVGO, vanwege de belangrijke conclusies die worden getrokken in deze sectorvisie van de bank. Het bericht op de site van het KVGO gaat verder als volgt. Lees ook onze eigen analyse van het rapport.
‘Tot nu toe zijn de gevolgen van de digitalisering van kranten, tijdschriften en boeken voor drukkerijen nog te overzien. Maar het feit dat al meer dan de helft van de Nederlanders over een tablet beschikt is een teken aan de wand.’ ABN Amro blijft wat de grafische sector betreft in mineur: ‘Vooral bij printproducten als gratis tijdschriften en kranten en reclamedrukwerk is digitale verspreiding een belangrijke kostenbesparing.’
Positief
Toch zijn er ook positieve punten, zoals de markt voor verpakkingen die goede vooruitzichten biedt door de aantrekkende export en de groei van online retail. Bovendien hebben drukkerijen door online dienstverlening een veel betere toegang tot de consumentenmarkt voor posters, visitekaartjes en fotoalbums. “Toch zal dit niet voldoende zijn om structurele omzetgroei te bereiken.”
Lichte krimp
ABN Amro verwacht dan ook dat de omzet in de branche de komende jaren licht blijft krimpen. Afgelopen jaar nam die omzet met 1,7 procent af na het ‘rampjaar’ 2012 met een daling van 10 procent.“Voor de crisis konden de grotere drukkerijen hun omzet nog opkrikken met orders uit het buitenland. Maar de concurrentie op de Europese markt is verhevigd door onder meer drukkerijen uit Oost-Europa.”
Drukkerijen blijven daarom zoeken naar mogelijkheden om hun overlevingskansen te vergroten ‘maar door de hardnekkige overcapaciteit blijft een aanhoudende sanering onvermijdelijk.’ Daarnaast is door de marktmalaise ook een trend naar schaalvergroting te zien. Bovendien zijn er ook bedrijven die een poging doen richting verticale integratie. Zo heeft een aantal grafische bedrijven biedingen uitgebracht op onderdelen van Sanoma, zoals de vormgeving en distributie van tijdschriften.
Positieve boodschap
De bank berekent de omzet in de grafische sector over 2013 op 5,6 miljard euro, dat is de genoemde 1,7 procent minder dan in 2012. Ook het aantal werknemers nam verder af. De bank signaleert echter wel dat het aantal faillissementen weliswaar hoog blijft maar vorig jaar toch een stuk lager lag dan in de voorafgaande jaren. ”Relatief gezien is dat voor de branche een opsteker.” ABN Amro heeft uiteindelijk wel een positieve boodschap: “Het is zelfs in een krimpende industrie wel degelijk mogelijk om met een sterk businessmodel succes te hebben.”
Groei online neemt af
Bij de communicatiebureaus meldt de bank dat de omzet weliswaar in 2013 opnieuw kromp – en wel met bijna vier procent – maar dit jaar herstel vertoont. Adverteerders anticiperen op het eerste herstel van de koopkracht van consumenten in vijf jaar tijd. De bank noemt het daarbij opmerkelijk dat de groei bij online marketing duidelijk afneemt. “De trend van verschuiving van advertentiegeld van traditionele media richting internet begint dus enigszins af te zwakken.”
Dit bericht is overgenomen van de site van het KVGO.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.