De Telegraaf Media Groep (TMG) gaat snijden in Spits. De titel verdwijnt in print en zal 'opgaan' in Metro, de 'andere' gratis titel binnen de krantenuitgever. TMG zegt de oplage van Metro te verhogen naar 510.000 exemplaren. Wat zijn de gevolgen?
• Websites voor beide titels doen qua bezoekcijfers niet erg veel voor elkaar onder
• Besluit van februari 2013 om verschillen juist groter te maken, wordt teruggedraaid
• Ombouw drukpersen TMG naar full color bijna afgerond, kosten 25 miljoen euro
Naast het verhogen van de oplage wil uitgever TMG gratis krant Metro dikker en completer (deels met bestaande onderdelen uit Spits) maken. De website Spitsnieuws wel blijft bestaan, naast die van Metro. Volgens uitgever Cees Polman is deze keuze gemaakt vanwege het grote aantal dagelijkse bezoekers. Spitsnieuws.nl trok in juni ruim 900.000 bezoekers, Metronieuws.nl deed het met 950.000 unieke bezoekers wat beter. Beide sites tonen op de homepage relatief weinig adverteerders. Op mobiel werden resp. ruim 1,1 miljoen en bijna 850.000 bezoekers genoteerd.
Tabloid
De hele 'ombouw' vindt gelijktijdig plaats met het naar het tabloid formaat brengen van de Telegraaf, naar verwachting in oktober. Telegraaf is daarmee de laatste ochtendkrant die op dit formaat overstapt. Polman zegt daarnaast de printversie van Spits vooral te willen inzetten voor diepgang en duiding. Website en mobiel zullen vooral actueel nieuws gaan brengen. Opmerkelijk is die keuze wel, temeer Spits en Metro voorheen werden gepositioneerd als 'snelle krantjes' voor de vluchtige lezer. Ook worden de advertentie mogelijkheden verruimd. Polman spreekt van 'creatieve advertentievormen' maar ook van 'branded content', dus de mogelijkheid om als bedrijf redactionele ruimte te kopen.
Drukkerij
Beide titels worden gedrukt op de krantenpersen van TMG in Amsterdam, maar bijzonder daarbij was dat Spits al in de vooravond werd gedrukt, dus nog vóór 'prime time'. Metro werd als een gewone ochtendkrant wel tijdens 'prime time' gedrukt. Maar de gecombineerde titel Metro zal zeker ook als een ochtendkrant worden behandeld. Met een oplage van 510.000 exemplaren wordt het zelfs de grootste krant van Nederland, nog vóór De Telegraaf. Met straks als mogelijkheid advertenties voor beide titels te plaatsen in het tabloid-formaat met opgeteld een bereik van 2.8 miljoen lezers, aldus de uitgever.
Persenombouw
De laatste twee jaar zijn de drukpersen van TMG ingrijpend verbouwd voor een bedrag van 25 miljoen euro. Deze ombouw is binnenkort afgerond, zodat straks op alle pagina's in full colour kan worden gedrukt. Bovendien zijn alle persen voorzien van moderne elektronica. Na de ombouw beschikt TMG over vijf krantenpersen (vouwapparaten) in Amsterdam. In Alkmaar staat ook een grote krantenpers, vooral voor het drukken van de regionale dagbladen van HDC Media, een dochterbedrijf van TMG.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.