Febelgra is Belgische versie van het KVGO. Via een persbericht bleek dat topman Geert Heylen van Febelgra met onmiddellijke ingang is weggestuurd. Dat nieuws volgde kort na de doorstart van Proost. Onderstaand een selectie uit de vele andere persberichten, die vorige week door printmedianieuws zijn ontvangen.
Het bestuur van de Belgische brancheorganisatie Febelgra heeft directeur Geert Heylen (foto) met onmiddellijke ingang op straat gezet. Waldo van der Velde is ad interim zijn opvolger. Het vertrek van Heylen komt een paar dagen na de ophef over de doorstart van de Belgische drukkerij Proost. Uit goede bron wist printmedianieuws te melden dat Febelgra in de persoon van Heylen het faillissement van Proost had bevorderd. Dat werd door Febelgra ontkend, maar zij noemt de handelwijze van Proost wel ‘een flagrant voorbeeld van concurrentievervalsing en marktverstoring voor de andere bedrijven in de sector’. En een paar dagen later ‘wordt de samenwerking met de heer Heylen stopgezet’.
Spedo gaat naar Van der Most
Spedo Business Papers gaat samenwerken met Koninklijke van der Most. ‘Het gevolg hiervan is, dat wij gaan verhuizen vanuit Amersfoort naar Heerde’, zegt directeur Stef Krommedijk. ‘Dat gebeurt deze zomer. Onze verhuizing is een antwoord op de veranderingen in de formulierenmarkt. Door de productiefaciliteiten van beide bedrijven te combineren, zijn wij in staat efficiënter te produceren en onze klanten continuïteit te blijven bieden. Wat absoluut niet verandert is onze aanpak. Wij drukken uitsluitend voor wederverkopers zoals drukkers, print- en mailbedrijven en intermediairs en niet voor eindklanten rechtstreeks.’
Cordon sanitaire om Drukwerkveiling?
De start van drukwerkveiling.nl blijft de gemoederen bezighouden. Drukwerk veilen? Kan dat wel? Volgens de organisatoren is het een groot succes, maar de aanpak werd hier en daar ook tegengewerkt, zegt initiatiefnemer Roelofs. ‘Er was zelfs een poging geweest tot een cordon sanitaire.’ Dat kon voorzitter Verweij (foto) niet op zich laten zitten en er kwam een persbericht van het KVGO.‘Alle initiatieven die bijdragen aan de verkoop van drukwerk juichen we toe. Niet voor niets hebben we op 1 juli de website printpakt.nl gelanceerd als onderdeel van een langlopende campagne waarin we de communicatiekracht van print samen met digitale media onderstrepen.’
Moderne krantenpers voor Weiss Druck
Twee jaar na de ingebruikname van een grote 96-paginapers (heatset) heeft de Duitse drukkerij Weiss Druck weer een grote rotatiepers gekocht, dit keer een moderne krantenpers (coldset). De Colorman e:line is het nieuwste model van manroland web systems. Meer dan 200 belangstellenden hebben de pers vorige week zien produceren. De pers werd ingewijd door Helga Hengge, de eerste Duitse vrouw die de Mount Everest heft beklommen ('Gipfelstürmer', zie de foto van de pers). Weiss Druck is naast drukker ook uitgever.
Scan Laser produceert nu ook hard gebonden boeken
Met de overname van de bindactiviteiten van Kerpha Specials & Displays uit Amsterdam, heeft Scan Laser niet alleen apparatuur overgenomen maar ook de jarenlange kennis en ervaring van twee medewerkers.Directeur Sander Jansen over de nieuwe ontwikkelingen: ‘Met deze uitbreiding in onze dienstverlening zetten wij opnieuw een grote stap om een belangrijke rol te spelen in het boekenvak. De mogelijkheid om heel kleine oplagen in harde band voordelig te kunnen produceren is nu net zo bijzonder als paperbacks in oplage één in 2005, waarmee we toen de eerste aanbieder waren die dat succesvol in de markt zette. Boekenwebshops kunnen, naast de paperbacks, nu ook de hard gebonden boeken pas na bestelling laten produceren en versturen door Scan Laser. Dit is uniek in de markt.’
50.000 persoonlijke Mentos kauwgumpakjes
Drie weken lang stond De Budelse ('Packaging en Print') op scherp: in korte tijd bedrukte het bedrijf 50.000 unieke Mentos kauwgumpakjes, waarvoor consumenten zelf afbeeldingen konden insturen. De actie was onderdeel van de promotiecampagne van Mentos' nieuwe suikervrije smaak Fresh Noise, waarvoor deejay Armin van Buren het boegbeeld is. Van Buuren was in 2013 al het gezicht van de campagne ‘Mentos for moments of freshness’. Nu ligt hij met zijn eigen kauwgumsmaak in de schappen. Voor Budelse was het een uitdaging om een bijdrage te leveren aan de promotie van het product.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.