Persberichten over de onderhandelingen voor een nieuwe Grafimedia cao bevatten altijd prachtige teksten, zoals hierboven staat vermeld. Printmedianieuws maakt elke week een selectie uit de vele persberichten. Met onder meer de groei van folders in de mediabestedingen.
Eerst maar die Grafimedia cao, die er maar niet aan lijkt te komen. De oude cao is al een jaar geleden verlopen en nog lijkt het alsof werkgevers en werknemers elkaar vorige week voor het eerst tegenkwamen, als we alleen afgaan op de persberichten. ‘Bonden komen onverwacht met onhaalbare eisen’, zegt het KVGO. ‘Te overbruggen gat is levensgroot’, zegt FNV KIEM. Nou ja, wat het wordt, dat zien we wel na de zomer. Bonden hopen op ‘helderheid na de zomer’ en het KVGO gaat zich ‘beraden op verdere stappen’.
Mediabestedingen: groei voor folders
De mediabestedingen in ons land groeiden de eerste zes maanden van dit jaar met 9.5 procent, behalve ‘printmedia’, aldus een persbericht van Nielsen. Kennelijk horen ‘folders’ niet bij ‘printmedia’, lees maar even mee in het persbericht. ‘Het voorzichtige herstel van de economie vertaalde zich in een zeer forse groei van de bruto mediabestedingen. Wel was er opnieuw sprake van een duidelijke tweedeling. Alle mediumtypen zagen de bruto mediabestedingen toenemen, behalve de printmedia. Naast televisie was er dubbelcijferige groei voor folders en bioscoop, hoewel de laatste een bescheiden aandeel heeft in de totale bruto mediabestedingen. Ook out of home (+9%) en radio (+7%) kenden een goede eerste helft van 2014.’ De groei van folders werd onder meer veroorzaakt door de nieuwe folder van Jumbo.
Mediabestedingen in Duitsland
Bij onze oosterburen groeiden de mediabestedingen met 4.9 procent, met in de maand mei een uitschieter van maar liefst 11,6 procent. In Duitsland bleven de folders stabiel en gingen vooral de advertenties in tijdschriften onderuit.
‘Gratis kranten waren slechts steen in de vijver’
Dat zegt althans Jelle Leenes, de eerste hoofdredacteur van gratis krant Metro, in een artikel in het dagblad Trouw. De opkomst van de gratis kranten vanaf 1999 heeft de daling van het aantal gedrukte kranten maar nauwelijks kunnen tegenhouden, schrijft Leenes. ‘Hooguit wierpen ze rond de eeuwwisseling stenen in de vijver en slaagden zij erin om een deel van de ingedutte en soms zelfgenoegzame markt te veroveren.’ Maar niet voor lang, zo blijkt uit deze grafiek van mediadeskundige Piet Bakker.
Océ Inkjet rotatiepers van Canon
De Duitse drukkerij Bosch-Druck heeft een grote digitale rotatiepers gekocht, de Océ Image-Stream 350 van Canon (rechts op foto). Deze machine is pas sinds kort op de markt en volgens de drukkerij kan met deze manier van drukken de kwaliteit van offset worden geëvenaard. Bosch-Druck produceert tal van verschillende zaken, variërend van DM-mailings tot en met boeken, zowel in full colour als in zwart wit.
Wifac, Adobe en Formzet
Ze bestaan nog: de zetterijen die in staat zijn strakke formulieren op te maken die voldoen aan de hoogste grafische en technische eisen. Tegelijkertijd kennen deze vakmensen het klappen van de digitale zweep als geen ander. Formzet bijvoorbeeld, uit Zoetermeer maakt intensief gebruik van de Creative Cloud-oplossingen van Adobe en regelt dat via premium reseller Wifac. Directeur Ed Swanborn van Formzet: 'We noemen ons DTP-professionals, formulier-specialisten en huisstijlbewakers. Wat we nadrukkelijk niet zijn is het creatieve bureau dat leuke dingen bedenkt. Ons specialisme is vooral de technische kant van de opmaak van allerlei documenten. Dat kan variëren van formulieren, tot tijdschriften of jaarverslagen.'
Snellere plaatmachine van Kodak
Met een capaciteit van 240 platen per uur brengt Kodak een nieuwe versie uit van de SCU-versie van een aantal plaatmachines. SCU staat voor Single Casette Unit’ en kan tot 240 platen per uur laden en produceren, in een flink aantal types, zoals de Achieve T400 en de Trendsetter Q400 van Kodak.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.