De grootste persfabrikant ter wereld wil naar een ander business model. Aldus een van de persberichten van vorige week, die zijn geselecteerd door printmedianieuws. En verder onder meer Drukkerij Rutgers, Amsterdam Metallized Products, Richard van Hoorn en Tim de Kraker.
We beginnen met Heidelberg. Topman Linzbach (foto) kondigde radicale stappen aan voor de grootste persenbouwer ter wereld. Digitaal drukken krijgt topprioriteit: in september de eerste digitale pers voor het drukken van etiketten, en de eerste digitale ‘vellenpers’ moet over twee jaar te koop zijn op de drupa. Ook moet Heidelberg meer omzet halen uit service en de verkoop van verbruiksartikelen. En last but not least vraagt hij zich af of Heidelberg wel alles zelf moet blijven produceren. Hij kondigt in ieder geval een nieuwe sanering aan, die veel arbeidsplaatsen gaat kosten.
Drukkerij Rutgers
Met een nieuwe naam: Rutgers Printing & Packaging Solutions. Drukkerij Rutgers introduceert een nieuwe profilering. ‘Daarin is geen ruimte meer voor het woord ‘Drukkerij’, zegt directeur Oscar Pepermans (rechts op de foto). ‘Dat woord dekt de lading van onze activiteiten niet meer volledig. Wij richten ons op het bedenken, ontwikkelen en produceren van consumentenverpakkingen en verpakkingsconcepten. Het bedrukken van vouwkarton is slechts een onderdeel van ons hele creatieproces. Dat vraagt om een herkenbare aanpassing van ons logo en een eigentijdse en frisse, nieuwe huisstijl’. Collega directielid Wouter van der Maat vult aan. ‘Qua timing hebben we gewacht totdat Oscar en ik alle aandelen hebben verworven.’ Bij het bedrijf werken 20 personen, die samen een omzet realiseren van 4.5 miljoen euro.
Richard van Hoorn
Van Hoorn (foto) is onderzoeker en organisatieadviseur van veel bedrijven in de grafische bedrijfstak. Hij is een samenwerking aangegaan met Wim Korte, directeur van Rainbow Solutions, leverancier van het wereldwijd gebruikte grafisch pakket PrintVis. De samenwerking is er op gericht om drukkerijen te helpen bij het verder automatiseren van de bedrijfsvoering.
1000-ste klant voor Sonora drukplaten
De proces-vrije drukplaten van Kodak, verkocht onder de naam Sonora, heeft haar duizendste klant wereldwijd. Het grootste voordeel van de proces-vrije drukplaten is dat bij de productie van deze platen geen chemie en dergelijke hoeft te worden toegepast. Omdat de platen via een lasertechniek worden geproduceerd, wordt op tal van aspecten bespaard, zegt Kodak. Variërend van besparingen op de gebruikte materialen (water, energie, chemie) tot en met minder papierinschiet, en aldus kan een gemiddelde drukker (die 20.000 platen per jaar gebruikt) tot wel 76.000 euro per jaar besparen bij het gebruik van Sonora drukplaten.
Amsterdam Metallized Products
Het Amsterdamse bedrijf AMP koopt een deel van de activiteiten van het Rotterdamse Edeldruk, dat eind mei failliet is gegaan. Topman Joost de Haas (foto) van Roto Smeets Group (RSG) is een van de aandeelhouders van AMP, een producent van gemetalliseerd papier, karton en folie, aldus het CV van De Haas op de site van RSG. ‘Na de overname in juli 2008 is het bedrijf geherstructureerd en door de crisis geloodst, waarbij 35% van de omzet verloren ging. Rentabiliteit en 60+% groei gerealiseerd. Edeldruk produceert onder meer basismateriaal voor verpakkingen.’
Tim de Kraker verlaat Dravik Groep
De Kraker (foto, 1979) verkoopt zijn belang in de Dravik Groep aan mede-directeur Ramon van Wingerden. De Dravik Groep bestaat een jaar of tien en is inmiddels uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van 75 drukkerijen, de meeste in Nederland, maar ook al een aantal in België. Doel is het bundelen van de krachten van vooral wat kleinere drukkerijen die zelf onvoldoende tijd hebben om bijvoorbeeld innovaties te bekijken. Een belangrijk voordeel voor de aangesloten leden is het gezamenlijk inkopen van bijvoorbeeld papier en andere grondstoffen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.