In een serie over de toepassing van standaarden zoals Certified PDF, ISO 12647 en JDF kijkt printmedianieuws vooral naar praktische toepassingen in ons land. Wie maakt zich (nog) druk over standaarden en hoe zichtbaar zijn ze nog?
• Lees bijgaande PDF van een artikel over dit onderwerp van 10 jaar geleden in het toenmalige Grafisch Weekblad
Voor Henk Gianotten bestaat er geen enkele twijfel over het belang van standaarden. Maar hij maakt onmiskenbaar duidelijk dat Nederland de grip op veel van die technieken heeft 'overgelaten' aan onze oosterburen. Gianotten: 'Toen de leden van het KVGO ruim 10 jaar geleden instemden met het 'feit' dat verspreiding en verbreiding van technologie voor het KVGO geen kerntaak meer zou zijn, is onze achterstand ingezet en in feite nooit meer ingelopen.'
JDF
Hoe belangrijk is JDF en wie past het toe in ons land? Gianotten: 'Het is een extreem belangrijke ontwikkeling voor de koppeling van prepress, press en afterpress en achterliggende administratieve systemen. Aanvankelijk werden JDF toepassingen beperkt tot technische koppelingen, om bijvoorbeeld inktdosering op de pers aan te sturen vanuit de RIP (Raster Image Processor) vanuit prepress. Daarna pas ontstonden administratieve koppelingen met MIS (Management Informatie Systemen), die wat werden versneld door de web-to-print ontwikkelingen. In ons land is de integrale toepassing van JDF in dat grotere verband beperkt gebleven tot grote ‘drukfabrieken’. In kleinere segmenten zien we cPDF, JDF en ISO12647 dus binnen web-to-print (zonder die standaarden zou W2P überhaupt niet kunnen functioneren), maar veel bedrijven weten eigenlijk niet dat ze die onderliggende standaarden gebruiken.'
Kleine bedrijven
Was en is JDF toepasbaar voor kleinere bedrijven? Gianotten: 'Door de crisis die in de grafische sector al veel eerder begon werd de mogelijkheid om te investeren in een sterk krimpende markt vooral voor kleine bedrijven vrijwel onmogelijk. De noodzaak om kosten te verlagen was er echter wel degelijk en toen ook klanten eisen gingen stellen aan standaarden, was het optimaliseren van de efficiency eigenlijk alleen weggelegd voor de grotere bedrijven, die voldoende eigen ICT kennis in huis hadden en/of voldoende financiële middelen deze in te kunnen kopen. Daardoor misten veel kleinere bedrijven de grip op efficiency en verloren zij de strijd op zowel financieel niveau als op technologisch niveau.'
Onzichtbaar
Inmiddels praat bijna niemand meer over standaarden, hoe komt dat? Gianotten: 'Alles is 'weggeautomatiseerd' in de hardware en software die we tegenwoordig kunnen kopen. ISO-profielen zitten als intelligente blokjes ingebakken in de gehele workflow. Daar hoeft een gemiddelde drukker die standaardproducten maakt niets meer aan te doen. Maar op de achtergrond wordt door diverse organisaties, waaronder ECI, BVDM, Fogra en Ghent Workgroup nog steeds heel veel werk gedaan om die standaarden te onderhouden en in te spelen op nieuwe mediadragers.'
Het effect
Wat hebben standaarden de industrie gebracht? Gianotten: 'Belangrijker is om naar het eindproduct voor de consument te kijken. Kijk bijvoorbeeld naar een tijdschrift van 20, 15, 10 en 5 jaar geleden. Een wereld van verschil. Fouten zijn door efficiënte workflows inmiddels vrijwel uitgesloten. De kwaliteit is door de gehele keten enorm toegenomen. Gelukkig hebben toeleveranciers die standaarden ook kunnen toepassen, want de crisis heeft zo een enorme druk gezet op de kosten en opbrengsten per eenheid drukwerk, dat het zonder al die standaarden nooit zou zijn gelukt. Dat weten de grote drukwerkinkooporganisaties natuurlijk ook.'
Markt
Hebben die standaarden ervoor gezorgd dat het werk binnen de branche bleef? Gianotten: 'Nee, dat zeker niet. Het KVGO laat vrijwel geen cijfers zien van grote ontwikkelingen op het gebied van print buiten de branche. Neem Vistaprint met uitgebreide web-to-print mogelijkheden. Dit bedrijf verbruikt nogal wat papier op haar persen en printers, welke voorheen werd bedrukt binnen grafische bedrijven. Die cijfers worden dus hoogstwaarschijnlijk niet 'meegeteld'. In die zin is de afname van drukwerk niet gelijk aan de 'schijnbare' afname van het belang van papier. Er wordt met diezelfde standaarden buiten de branche heel veel geprint. In die zin vindt 'print pakt' overwegend buiten dan binnen de branche plaats. Maar meer wil ik niet zeggen over die campagne.'
Specialisatie
Is er nog ruimte voor specialisatie? Gianotten: 'Die is er zeker, maar je moet wel de kennis en kunde in huis hebben om het te doen. Het maken van bijvoorbeeld kleurprofielen voor mediadragers en inkten met een grotere kleurruimte, vergen nogal wat inzicht in de koppelingen van alle processen. Ik denk dat kleinere bedrijven die zich nog willen en kunnen onderscheiden het daar zeer moeilijk mee hebben, omdat het vlees op de botten ze op dat gebied al vele jaren geleden is ontnomen. Het gevolg is dat specialismen een verschijnsel worden als een 'speld in een hooiberg'. Die KVGO campagne zou beslist daar wat aan kunnen doen.
Toepassingen
Printmedianieuws zoekt naar praktische toepassingen van effectieve standaarden in onze gehle branche. Wie heeft voorbeelden, hoe is het gegaan, welke effecten heeft het gehad en hoe reageren opdrachtgevers. Wij gaan op zoek naar baanbrekende verhalen, waarin standaarden als Certified PDF, JDF, ISO 12647 en vele anderen effecten hebben gehad op de resultaten binnen uw bedrijf. Neem contact op met Erik van Erp of Peter Luit, wij komen naar u toe deze zomer.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.