De redactie van printmedianieuws maakt elke week een selectie uit de vele persberichten. Dit keer onder meer een wereldrecord voor de Speedmaster XL, een nieuwe grote rotatiepers voor Starck Druck, een relatiedag bij Thijsen Media Group en in München werd gezegd, dat ‘veel drukkerijen geen strategie hebben’.
Eerst het wereldrecord: een Speedmaster XL 145 (foto) heeft 334.150 vellen bedrukt binnen 24 uur. ‘Dat is een wereldrecord voor dit soort persen’, zegt Heidelberg. De kampioenpers staat in de Franse vestiging van het grote Duitse verpakkingsbedrijf Mayr-Meinhof. Met deze aantallen is de productiecapaciteit van deze pers gelijk aan die van twee oudere persen, die het bedrijf recent heeft afgestoten.
‘Geen strategie’
Je kan een grafische ondernemer niet erger beledigen dan zeggen dat hij geen strategie heeft. Toch is dat precies wat werd gezegd op een bijeenkomst voor drukkers in de Duitse deelstaat Beieren. ‘Viele Druckereien haben keine Strategie.’ De baas van het lokale ‘KVGO’ aldaar zei dat een achtste van de drukkers geen strategie heeft en dat meer dan driekwart er wel een heeft, maar daar nauwelijks naar handelt. ‘Het hebben van een goede strategie is van levensbelang.’
Impika inkjet
De Britse drukkerij Capita heeft twee grote digitale printers gekocht met een waarde van ongeveer 20 miljoen euro, schrijft Printweek. De apparatuur is afkomstig van het Franse Impika, dat vorig jaar door Xerox is gekocht. Het gaat om twee inkjet rotatiepersen(zie foto), met nabewerking van Hunkeler apparatuur.
TMG
De Telegraaf Media Groep (TMG) vernieuwt de raad van bestuur, en daardoor gaat ook Fred Arp (foto) het bedrijf verlaten, per 1 maart 2015. Als CFO van TMG was Arp vele jaren onder meer eindverantwoordelijk voor de drukkerijen van het concern, die pas dit jaar zijn voorzien van full colour als laatste krantenpersen in Nederland. En een jaar of tien geleden moest TMG onder zijn bewind bijna 100 miljoen euro afboeken bij de ondergang van de Brouwer Groep.
TMG/Thijsen
Thijsen Media Group gaat na de doorstart van enkele maanden geleden voortaan verder onder de naam TMG, vertelde directeur Ernst Thijsen op de relatiedag van TMG op 3 juli. Daar werd de 'nieuwe' Goss Sunday rotatiepers getoond, voorzien van digitale koppen van Kodak. Ook het nieuwe blad Happy werd geïntroduceerd. Zie interview van printmedianieuws met Ernst Thijsen op 20 mei.
80-paginapers
De grote Duitse drukker Stark-Druck heeft een 80-paginapers (foto links) bestelt, de eerste van het bedrijf. Er staan al twee 96-paginapersen, twee 72-paginapersen en vier 48-paginapersen. De 80-paginapers is voorzien van alle toeters en bellen, waaronder APL. De pers van manroland moet in december operationeel zijn, precies op tijd om een deel van de oplage van Der Spiegel, een nieuwe drukorder, te gaan drukken.
Tijdschriften op tablet
Steeds meer Nederlanders lezen hun tijdschrift op een tablet, zegt Magazines.nl.In 3 jaar tijd is dit gestegen van 2 naar 13% (juni 2011: 2%, juni 2012: 7%, juni 2013: 11%, juni 2014: 13%) Bij de smartphone is een stabilisatie zichtbaar. 9% van de Nederlanders leest tijdschriften op de smartphone.
Persgroep mega-uitgever
Als de overname van de dagbladen van Wegener doorgaat, wordt De Persgroep in Nederland een hele grote uitgever. Uit onderstaande grafiek blijkt dat de Belgische uitgever straks 47 procent van de krantenmarkt in haar bezit krijgt, of 43 procent als de beide Limburgse dagbladen toch naar Concentra gaan. De grafiek is van Piet Bakker.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.