CMBO heeft een totaalbereik van een kleine 200 media professionals uit diverse segmenten van de markt. In de loop der jaren is CMBO naast een brede netwerkvereniging vooral een kennisvereniging geworden, met recent samenwerkingsvormen die erop duiden dat printtechnologie qua aandacht er niet minder op wordt.
Ik zit aan tafel met CMBO voorzitter Joost Morsink en Arjen Molendijk (directeur). Ik vraag meteen naar de 'geruchten' hoe het zit met een eventuele fusie met enerzijds GTSC (Grafische Technologen Studie Club) en anderzijds de Media Alliantie. Morsink neemt het woord: 'Dat is inderdaad niet meer dan een gerucht. Maar feit is wel dat we inmiddels uitgebreid met elkaar samenwerken en voor het komend najaar gezamenlijk een inspirerend programma in elkaar hebben gezet'. Het gaat ons niet om de vorm maar vooral om de inhoud'
Molendijk: 'We kijken daarbij naar hetzelfde speelveld door drie verschillende ramen met behoud van ieders identiteit'. Het gaat er vooral om dat we met drie identiteiten alle mensen op een juiste wijze kunnen bedienen met informatie en kennis waar behoefte aan is. Met onze veelal crossmedia insteek pakken we print en on-line, GTSC bedient vooral de verdergaande inhoudelijke grafische technieken en Media Alliantie is vooral gericht op het optimaliseren van business- en commerciële processen'.
CMBO is de kennisvereniging voor communicatiemedia en richt zich op de 'voorkant' van de 'media maakprocessen'
Op mijn vraag hoe die insteek bij het KVGO overkomt antwoord Molendijk: 'We praten regelmatig met voorzitter Cees Verweij en directeur Fons Bakkes van het KVGO. We hebben zoals voorheen een prima relatie en werken samen daar waar het kan. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de traditionele betekenis van een brancheorganisatie en onze insteek als kennisvereniging'. Grappend voegde hij daaraan toe: 'KVGO leden zouden prima aanvullend lid kunnen zijn van het CMBO'.
Wat gaan jullie het komende kwartaal doen?
Morsink: 'We staan bekend om onze hoge frequentie in bijeenkomsten op lokatie. Dat wil ik nog wel even extra onder de aandacht brengen. Veel netwerkverenigingen beperken zich tot slechts een paar bijeenkomsten per jaar, wij hebben een redelijk volle jaar agenda, met in het laatste kwartaal elke maand een bijeenkomst. Zo hebben we het in september over interactieve mogelijkheden van papier, in oktober praten we over het actuele thema workflows. In november staan we stil bij de nieuwe PDF standaarden vanuit de Ghent PDF Workgroup. En ook u als lezers van printmedianieuws bent natuurlijk van harte uitgenodigd op onze traditionele eindejaars-bijeenkomst in december'.
Wat doen jullie nog meer?
Molendijk: 'Dat wordt ons vaak gevraagd. Natuurlijk doen wij ook veel dingen die niet direct op het netvlies van onze leden staan. Een onderwerp als standaarden resulteert slechts af en toe in een bijeenkomst om die standaarden te presenteren. Maar het werk daaraan vooraf gaan is enorm. Hetzelfde geldt voor overleg met een organisatie als BSA (Business Software Alliance), om software licenties in de branche legaal en passend te kunnen regelen. De voordelen die onze leden daarvan ervaren vertalen zich in duidelijk voorlichting en dus niet zomaar onverwachte 'invallen' van de software politie'.
Bestuur
'Is jullie bestuur een afspiegeling van hetgeen er in de branche gebeurt?'. Morsink noemt het lijstje met namen op van de huidige bestuursleden. Hij is daarmee overtuigd van voldoende kennis en kunde uit de branche: 'Neem van mij aan dat we niet zomaar even wat onderwerpjes in elkaar sleutelen om elke maand wat mensen naar binnen te halen. Om toch steeds weer 40-70 bezoekers teinteresseren kijkt het gehele bestuur kritisch mee en bepalen we in onderling goede verhoudingen de juiste balans in onderwerpen, de locaties, de netwerkfactor en natuurlijk ook hoe we als drie 'clubs' elk onze eigen identiteit herkennen en behouden'.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.