Ook na de overname door Vistaprint blijft Drukwerkdeal.nl groeien met dubbele cijfers. Dat kan alleen door te blijven innoveren. ‘Grafisch bedrijf? We zijn een e-commerce bedrijf’, zegt algemeen directeur René de Heij. ‘We willen de top 5 van Europa in. Met een almaar groeiend aanbod van producten en diensten.’
Hoe snel verhuis je een grote drukkerij met 50 medewerkers van Deventer naar Venlo? Bij Drukwerkdeal.nl doen ze dat binnen enkele maanden, vanaf besluitvorming tot en met realisatie, vertelt algemeen directeur René de Heij (foto). ‘De verhuizing was absoluut noodzakelijk om de snelle groei bij te kunnen benen. We hebben onze productiecapaciteit in één klap bijna verdubbeld. Dat maakte de beslissing trouwens nog geen makkelijke. Ons productieteam in Deventer leverde een fantastische prestatie.’ De overname van Drukwerkdeal.nl door het beursgenoteerde Vistaprint begin dit jaar gaf de mogelijkheid om de grafische productie van Drukwerkdeal.nl te concentreren in Venlo, waar de grote ‘drukkerij’ van Vistaprint staat met 450 medewerkers. Sinds begin augustus zijn de Large Format Printers (LFP) voor het drukken van spandoeken en de digitale printers HP Indigo’s operationeel in een nieuwe hal in Venlo. Onder leiding van het meeverhuisde management van Drukwerkdeal.nl. ‘Van onze 50 medewerkers zijn er ongeveer 15 meegegaan naar Venlo. Anderen hebben we, in andere functies, voor het bedrijf kunnen behouden.’ Voor de productie in Venlo zijn ook nieuwe medewerkers aangetrokken, die eerst in Deventer zijn ingewerkt.
Packaging
‘Eigenlijk zijn we geen grafisch bedrijf’, zegt René de Heij. ‘Ons portfolio groeit nog steeds. We zijn feitelijk een e-commerce bedrijf geworden.’ Het assortiment van Drukwerkdeal.nl wordt dan ook steeds breder. ‘Binnenkort gaan we de wereld van packaging en de displays betreden, een echte groeimarkt. We volgen steeds de wensen van de klant, dat is ons uitgangspunt,’ aldus De Heij. Hij noemt als extreem voorbeeld de verkoop van papieren servetten. ‘Daar vroeg een klant om. En dus regelen wij die servetten. In dit geval zagen we voldoende potentie in het product om het ook in ons bredere aanbod op te nemen.’ Maar de meeste innovatie komt vanuit de eigen organisatie. Met een team van meer dan 20 personen wordt nagedacht over nieuwe vormen van commercie. ‘Productinnovatie doen we op basis van Scrum, een methode uit de softwareontwikkeling’, zegt De Heij. ‘We werken met sprints van twee weken, waarna telkens de resultaten aan de organisatie worden gepresenteerd in ons ‘Customer Experience Centre’. Deze methode houdt projecten transparant en zorgt er voor dat het management de ontwikkelingen in iedere fase nog kan bijsturen, aldus De Heij.
Drukwerkdeal.nl
Het bedrijf van Marco Aarnink (foto) werd begin dit jaar voor ongeveer 23 miljoen euro verkocht aan Vistaprint, straks Cimpress genaamd, als de aandeelhouders akkoord gaan. Maar de internetdrukker wordt niet opgeslokt door de bureaucratie van een groot bedrijf, zegt De Heij. ‘Blijf vooral ondernemen’, was het nadrukkelijke verzoek van Vistaprint aan Aarnink en zijn mensen. En wie de cijfers van Vistaprint bekijkt, kan dat ook wel begrijpen. Immers, de jaarlijkse flinke groei bij Vistaprint is er een beetje uit en dan is het logisch dat het grote Vistaprint op zoek gaat naar bedrijven die innovatie hoog in het vaandel hebben staan. Zo ook dus bij Drukwerkdeal.nl. Vorig jaar zette Aarnink de stap naar België (Printdeal.be) enbinnenkort wordt de stap naar een of meer andere landen in Europa gezet. ‘We willen naar de top vijf positie in Europa.’ In 2013 was de omzet 34 miljoen euro met nu 130 medewerkers.
René de Heij
Marco Aarnink is de managing director en de echte ondernemer van Drukwerkdeal.nl, René de Heij is als general manager eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De Heij (1973) is sinds september 2012 werkzaam bij Drukwerkdeal.nl, na tussenkomst van enkele leveranciers, die vonden dat hij en Aarnink goed bij elkaar zouden passen. ‘En ze hadden gelijk’, zegt De Heij lachend. Eerder was De Heij werkzaam bij Euradius, waar hij verantwoordelijk was voor de bundeling van vier verschillende grafische bedrijven, uitmondend in boekendrukker Ten Brink. ‘Tropenjaren waren dat.’ Ook daar werkte De Heij samen met een CEO en ondernemer (Ronald Hof). ‘Dat gaat mij kennelijk goed af. Met ondernemers gaat het over het grote plaatje, medewerkers en klanten’, zegt hij met een verwijzing naar zijn samenwerking met Aarnink. ‘Ze verspillen geen tijd aan overbodige zaken.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.