Wie kent ze nog? In 2004 stonden zowel de Mercurius Groep als de Giethoorn Media Groep in de grafische top 10 van Nederland. Met ieder ongeveer 60 miljoen euro grafische omzet. Maar daar is bijna niets meer van over, zo snel kan het gaan in tien jaar. Wat is er gebeurt?
De laatste vijf weken heeft printmedianieuws de grafische top 10 vergeleken met de huidige situatie door telkens twee bedrijven onder de loep te nemen. Met als belangrijkste conclusie dat er in tien jaar tijd héél veel gebeurt. Een dynamische bedrijfstak, dat is zeker. Vandaag voor het laatst zo’n vergelijking, met dit keer aandacht voor de Mercurius Groep (nummer 9 in 2004) en de Giethoorn Media Groep (indertijd op nummer 10).
Giethoorn Media Groep (GMG)
Giethoorn was in 2004 een van de weinige bedrijven die ook actief was in het buitenland met een eigen drukkerij in Hongarije. Het familiebedrijf werd vanaf dat jaar geleid Arend-Jan Giethoorn, zo blijkt uit het artikel in het vakblad GW.
GMG is een verzameling van een aantal kleinere vellenbedrijven (waaronder Hooiberg en Van Amerongen) en één hele grote: Drukkerij Giethoorn Ten Brink uit Meppel, die goed is voor ongeveer de helft van de omzet van GMG. De omzet van GMG is in 2004 gestegen naar 58 miljoen euro (was 54 miljoen euro) met 405 medewerkers. GMG heeft ook een drukkerij in Hongarije (Uniprint), waar vooral manuals en boeken worden gemaakt.
Inmiddels is bekend dat GMG het niet heeft kunnen redden: de grote drukkerij in Meppel werd na een flinke sanering samengevoegd met Krips (Euradius) en Hooiberg, gevolgd door een doorstart en begin dit jaar verkocht aan boekendrukker Wilco, het bedrijf van Robert Jan de Rooij (foto links). Wie het wel heeft overleefd is DPP, het vooral digitale bedrijf van Ronald Giethoorn (foto rechts), de broer van Arend-Jan. DPP is 100% gespecialiseerd in digitaal drukken en levert maatwerk printoplossingen, van idee tot levering. Met in 2012 een nieuw initiatief: MyRetailer.nl.
Mercurius Groep
In 2004 begon Mercurius al met het afstoten van een deel van de grafische bedrijven, een proces dat later zou worden voortgezet. Mede hierdoor daalde het bedrijf in de grafische top 10 van dat jaar. In 2004 was De Bussy Ellerman Harms aan de beurt om te worden verkocht aan de Thieme GrafiMedia Groep, zo blijkt uit artikel in het vakblad GW van 2004.
Volgens algemeen directeur Steven Lak (ceo) was 2004 een ´stabiel jaar´. ´De grafische bedrijfstak blijft onder druk staan. Onze grafische bedrijven presteren volgens verwachting.´ Bekende grafische bedrijven van de groep zijn Kunstdrukkerij Mercurius in Wormerveer en De Bussy Ellerman Harms in Amsterdam, dat begin 2005 naar verwachting wordt verkocht aan de Thieme Groep.
Aan de verkoop aan de Thieme Groep heeft de Amsterdamse drukkerij niet veel plezier beleefd, want een paar jaar later ging Thieme failliet. In dezelfde periode werden de grafische bedrijven van Mercurius in het buitenland (Oostenrijk en Engeland) verkocht. En als klap op de vuurpijl werd in 2011 de commerciële omzet van Mercurius met vellenpersen en al verkocht aan Adel Media (het bedrijf van Rimmert Sluiter, foto), waarna de Mercurius Groep niet meer als grafisch bedrijf kan worden beschouwd. Maar het grafische deel van Mercurius heeft toch het loodje gelegd, door het faillissement van Adel Media begin dit jaar.
Grafische top tien 2004
Dit is het laatste artikel in een reeks over bedrijven die in 2004 in de grafische top 10 stonden. De meeste van deze bedrijven bestaan niet meer: dat geldt niet alleen voor GMG en Mercurius, maar ook voor de Brouwer Groep, de Thieme Groep en Euradius. Sterk gedecimeerd zijn de Wegener Grafische Groep, Joh. Enschedé en Thijsen Media Groep. Alleen Roto Smeets Groep en de bedrijven van Joep De Jong staan nog overeind.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.