Een printmedium dat zichzelf laat plagen door het publiceren van een anti-print campagne moet zich wel erg vergissen, of zeker weten dat het met dat medium is gedaan. Wie publiceerde de advertentie en wie waren de bedenkers van de inhoud?
De advertentie afdeling van NRC Handelsblad heeft zich verslikt met het plaatsen van een advertentie van Nudge. Met deze advertentie zegt de advertentie afdeling het 'vertrouwen' in haar eigen medium als het ware op. In de branche werd natuurlijk behoorlijke kritiek geuit op de advertentie, daar naar hun zeggen de inhoud ver van de waarheid afstaat. En dat is nou juist het probleem.
• Nudge staat voor het bijdragen aan een duurzaam Nederland
• Folders werken wel.....
Recycling
De papierbranche is een hypermoderne branche, met hoog technologische recycle processen die ervoor zorgen dat 90-95% van het verbruikte papier tot drie keer toe in hergebruik geschikt gemaakt kan worden voor consumptie. De rest moet inderdaad 'aangevuld' worden door het kappen van bomen. Maar niet bij de consument uit de straat of uit het verderop gelegen bos. 'Bomen voor print' worden gekweekt in speciale bossen met detail voor CO2 verhoudingen tijdens de groei en de kap van de bomen.
Eigen schuld, dikke bult
Het goed over het voetlicht brengen van deze innovatieve methoden van papierverwerking lijkt al decennia lang een groot probleem te zijn voor de branche. De producenten worden worden met hun 1.0 medium vooral uitgelachen door vele on-line tegenkrachten. Die groep vergeet gemakshalve even wat het milieu effect is van de recycling van laptops, tablets en smartphones. Zo bekeken is zo'n misleidende advertentie 'eigen schuld, dikke bult' voor de papierindustrie.
Nudge advertentie in NRC Handelsblad: 'Stoppen met printeditie van NRC Handelsblad zou jaarlijks 21.623 bomen besparen'
JA/NEE sticker
Print is nog steeds een uiterst effectief communicatiemiddel. Op de website van Nudge werd naast NRC ook door middel van de digitale JA/NEE sticker het effect van brievenbusreclame 'verklaard'. Nudge stelt dat er digitale alternatieven genoeg zijn om dezelfde inhoud te kunnen consumeren. Technisch leuk bedacht, maar retail marketeers weten inmiddels dat die verschuiving langzamer gaat dan verwacht. Het massaal op één moment folders bezorgen bij een paar miljoen huishoudens heeft een enorm positief effect op onze economie. Marketeers uit die branche beginnen weliswaar voorzichtig met digitale alternatieven, maar voorlopig naast print. De grote merken zijn er op dit moment van overtuigd dat de omzet uit folders voorlopig nog zodanig bepalend is voor actie marketing, dat een digitaal alternatief die omzetwaarde nog lang niet kan overnemen.
Milieu effecten van de recycling van laptops, tablets en smartphones nog amper in kaart te brengen te opzichte van het medium papier
Natuurlijk reageerden KVGO en Papier en Karton (directeur Erik Timmermans, foto) meteen op de advertentie. Er zal links en rechts nog wel wat 'gebabbeld' worden. Maar de kern van de boodschap ligt bij de branche zelf: 'Doe wat aan de marketing van je eigen medium. Dit soort boodschappen ontstaan door gebrek aan communicatie (en dus kennis) vanuit de branche naar de buitenwereld'. Nudge zegt zelf met nuances te willen reageren, maar stelt wel dat op haar eigen website het aantal positieve reacties op de 'campagne' in de meerderheid is. Wordt vervolgd.....
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.