Enige weken geleden maakten we een eerste analyse van de nieuwste KVGO website printpakt.nl. We keken toen vooral naar de doelgroepen. Nu kijken we naar de inhoud en vooral naar de actualiteit. En we geven ongevraagd een advies.
• Segment 'tijdschriften' mag wel wat meer aandacht krijgen
De redactie is 'op stoom'. Dat kan zeker gezegd worden na een kleine twee maanden de website te hebben gevolgd. Bijna dagelijks worden één of meerdere artikelen geplaatst. Vaak worden bronnen geciteerd al dan niet aangevuld met eigen inhoud. Er is geen sprake van vergaande diepgang of analyses, maar dat hoeft ook niet voor een website die gericht is op een breed leesbaar marketing 'offensief' voor het medium papier.
Bronnen
Ook de externe informatiebronnen hebben in de loop van de afgelopen weken geresulteerd in een mooie bibliotheek van bronnen met inspirerend 'nieuws over print'. Beetje jammer dat printmedianieuws.nl daar nog niet bij staat. We zullen die vraag in een komend interview met KVGO directeur Fons Bakkes uiteraard stellen.
Social media
Er kunnen geen reacties op de artikelen worden gegeven. Dat is jammer, want daarmee zou je juist feedback vanuit de doelgroep terug kunnen krijgen op de campagne werkt. Het is ook wat vreemd dat het de Twitter en Facebook accounts nagenoeg 'niets' doen. Met slechts 20 volgers en 0 tweets is voorlopig nog geen sprake van een actief social media beleid. Op Facebook worden er slechts twee handjes 'vind ik leuks' gescoord. De nieuwsbrief lijkt ook nog niet te zijn geactiveerd.
Uiteraard hebben we niet de beschikking over bezoekcijfers van de website, maar aan de inhoud kan het niet liggen. De verscheidenheid aan artikelen is breed gekozen, duidelijk gericht op een imago verbeterende campagne. In Google zoeken naar de positie van de website levert natuurlijk met 'print pakt' een mooie positie op de eerste pagina. Met alleen het zeer algemene woord 'print' komen we niet echt verder, maar dat geldt (met een glimlach) ook voor ons eigen printmedianieuws.
Aanlooptijd
Elke website heeft een zekere aanlooptijd nodig. Door social media effectief in te zetten kan die aanlooptijd verkort worden. Een advies zou kunnen zijn om het KVGO twitter account (welke inmiddels wel de nodige activiteiten laat zien) te gebruiken met linkjes naar artikelen die op printpakt.nl worden geplaatst. Maar dan spreek je wel meer voor 'eigen parochie'. De leden die dit account volgens, zouden de berichten wel naar hun doelgroep kunnen retweeten. Misschien zinvol om de leden zoveel mogelijk ook zelf bij de promotie van hun eigen campagne te betrekken.
Conclusies
We zeiden het al eerder: 'Complimenten aan het adres van het KVGO'. En ook nu na wat meer inhoud te hebben bekeken, kunnen we het erover eens zijn, dat een goed begin is gemaakt, ondanks wat twijfels aan onze kant over het effect van het bereik bij de waarschijnlijke doelgroep.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.