Met de overname van de dagbladen van Wegener wordt De Persgroep de grootste dagbladuitgever van ons land, met de Telegraaf Media Groep (TMG) als goede tweede. Met samen 85 procent van de markt, als de overname van NRC Media door TMG doorgaat, schrijft Piet Bakker.
Op dit moment is (Belgische) De Persgroep uitgever van vier (grote) kranten: het AD, De Volkskrant, Trouw en Het Parool. En als de overname van de dagbladen van Wegener doorgaat, komen daar nog eens zeven (regionale) dagbladtitels bij. In dat geval stijgt het marktaandeel van De Persgroep naar 46 procent. Op dit moment staat NRC Media te koop voor meer dan 100 miljoen euro, en TMG heeft al een bod uitgebracht op de beide kranten van de uitgeverij. Mocht dit doorgaan, dan wordt TMG bijna even groot als De Persgroep, gemeten in marktaandeel. Dat schrijft mediadeskundige Piet Bakker op zijn blog J.lab, onder de kop ‘Persconcentratie en pluriformiteit: is dat nog een item? TMG en Persgroep alleenheersers’. Wat schrijft Bakker (foto) nog meer? Met een mooi schema.
Pluriformiteit
‘In een grijs verleden was persconcentratie (bij de Socialistiese Uitgeverij Nijmegen SUN schreven ze dat in 1972 als Perskoncentratie) een onderwerp dat de tongen los maakte en vele typemachines deed ratelen. Als kranten bij elkaar in één bedrijf terecht zouden komen, zou dat nadelige gevolgen hebben voor de pluriformiteit en daarmee voor de democratie. Er waren niet alleen discussie, ook wetsvoorstellen, moties en persconcentratie-regelingen (niet meer dan een derde van de markt voor de grootste uitgever bijvoorbeeld).’
Grote zorgen
‘In het boek van de SUN werden grote zorgen uitgesproken over de concentratie van uitgevers. We praten over de jaren zeventig: er waren nog 50 zelfstandige kranten, zo’n 30 uitgevers terwijl de grootste vier uitgevers samen ongeveer de helft van de markt in handen hadden. Toen grote zorgen en veel discussie. Nu: geen discussie. En dat terwijl er minder dan 10 uitgevers zijn, zo’n 20 zelfstandige titels en het marktaandeel van de grootste twee uitgevers in de buurt van de 90% dreigt te komen. Nu hebben TMG en De Persgroep ruim 60% van de markt in handen, maar als de overnames (Mecom naar Persgroep, NRC naar TMG) doorgaan, zal hun aandeel 85 à 90% zijn – zelfs als de Limburgse kranten naar Concentra gaan en Spits verdwijnt.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.