Op de valreep vorige week een hele reeks persberichten, waar printmedianieuws een selectie uit maakt. Met onder meer de naamsverandering van Vistaprint, een groter papierformaat voor een Amerikaanse krant en 2.2 miljoen euro subsidie voor het omscholen van 650 werkloze grafici.
Eerst die subsidie van 2.2 miljoen euro om 650 ontslagen grafici aan een andere baan te helpen. Het plan is afkomstig van het A&O-fonds (directeur Richard Leloux, foto links) en het geld komt van minister Asscher (foto rechts) op basis van een ‘sectorplan grafimedia’. Dit plan wil 650 ontslagen grafici aan een andere baan helpen, onder meer door toekomstgerichte scholing van 500 werknemers om duurzaam inzetbaar te blijven. Daarnaast komen er loopbaanadviestrajecten voor 400 werknemers en vijf bedrijfstrajecten duurzame inzetbaarheid, aldus het persbericht van het A&O-fonds. ‘Concreet betekent het dat bedrijven aanspraak kunnen maken op subsidie voor opleidingen en trajecten die in het sectorplan zijn opgenomen. De regeling gaat in op 1 januari 2014. De looptijd is twee jaar.’
Vistaprint wordt Cimpress
Vorige week hebben de CEO en CFO van Vistaprint een presentatie gegeven over de stand van zaken bij het beursgenoteerde bedrijf uit Venlo. Belangrijkste onderwerpen: de naam van het bedrijf wordt veranderd van Vistaprint naar Cimpress (moet nog wel worden goedgekeurd door de aandeelhouders) en het assortiment wordt fors uitgebreid. Zo gaat bijvoorbeeld de verkoop poloshirts van start. Met het systeem van ‘Computer-Integrated Manufacturing’ wil het bedrijf op deelgebieden de beste ter wereld zijn. De naamsverandering van het moederbedrijf heeft geen effect op de Nederlandse activiteiten: drukwerkdeal.nl blijft gewoon bestaan, net als Albumprinter. Vistaprint heeft een jaaromzet van ongeveer 950 miljoen euro en 5100 medewerkers.
Heidelberg reorganiseert nabewerking/afterpress
De grootste persenfabrikant ter wereld zet het mes in de productie en verkoop van nabewerkingsapparatuur. Een deel van de productie wordt voortaan gemaakt in China (verpakkingsapparatuur), en daarbij wordt de fabriek in Leipzig gesloten. Heidelberg blijft vouwmachines produceren en verkopen. De maatregelen moeten het rendement van deze activiteiten verbeteren, uiterlijk in het volgende boekjaar, aldus topman Linzbach (foto).
NRC Media heeft verliesgevend café
De kranten van NRC Media staan te koop voor meer dan 100 miljoen euro. Vorig jaar boekte de uitgever op een omzet van 118 miljoen euro een winst van 4.6 miljoen euro. Dat is wat minder dan het jaar daarvoor, en dat is vooral te wijten aan de negatieve exploitatie van het eigen restaurant, schrijft vakblad Adformatie. ‘Ronduit dramatisch zijn de resultaten van restaurant-café Rokin 65, dat sinds de opening in maart 2013 liefst €1,2 miljoen euro verlies draaide. Waarmee het volgens Quote 'vermoedelijk het slechtst draaiende restaurant in het Amsterdamse centrum ooit' is. De directie wijt dat verlies bij het restaurant-café aan de aanleg voor de deur aan het Rokin van de Noord-Zuidlijn, de nieuwe metrolijn in Amsterdam.’
Amerikaanse krant gaat over op groter formaat
Een opmerkelijk bericht uit de Amerikaanse krantenwereld, helemaal tegen de trend in. De New Orleans Times/Picayune gaat dit najaar over op het broadsheetformaat en stopt met het kleinere tabloidformaat. ‘Dat willen de lezers’, zegt de krant. En tijdens het ‘football’-seizoen komend najaar komt de krant weer vijf dagen per week uit. En meer digitaal. Om daarna weer drie dagen per week te verschijnen, zoals steeds meer Amerikaanse kranten doen, om kosten te besparen. Maar wel in het grotere broadsheet formaat. Links op de foto broadsheet-, berliner- en tabloïd-formaat.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.