Volgens omroep VPRO is print niet dood. De omroep publiceerde onlangs op haar website 6 fraaie print toepassingen, die gek genoeg niet in print verschenen. Welke voorbeelden lieten zij zien?
Dat de VPRO al vele voorbeelden op het gebied van crossmediale toepassingen heeft laten zien, zal voor velen niet onbekend zijn. Zo experimenteerden zij al snel met de zogenaamde 'second screen' toepassing bij bijvoorbeeld Zomergasten. Kijkend naar de TV werd gelijktijdig met het programma op de iPad achtergrond informatie verschaft. Ook de toepassing van Layar codes (een soort interactieve QR code) in de VPRO gids om extra informatie op smartphone of tablet te tonen vanuit de gids, laat zien dat de omroep steeds grenzen opzoekt in de toepasbaarheid van elk media kanaal.
'Buitengewoon' papier
Juist door al die innovatieve toepassingen is het opvallend dat de VPRO een paar verslaggevers op pad stuurde om zes totaal verschillende print titels te bestuderen en vooral boven water te krijgen waarom deze titels juist in print zo succesvol zijn. Ze trokken aardige conclusies waar wat van te leren is. De volgende 6 bladen werden onder de loep genomen:
- Dazed uit Engeland
- The Hollywoord Reporter uit de VS
- Le Canard Enchaîné uit Frankrijk
- Art Magazin uit Duitsland
- Reportagen uit Zwitserland
- De Kampioen uit Nederland
Het is zeker aan te raden bovenstaande verhalen te lezen, want daaruit is te leren dat het succes van papier door zoveel meer factoren wordt bepaald dan alleen de medium keuze op zichzelf.
Galloway van 'The Hollywoord Reporter': ‘Ik denk dat onze case een heel hoopvolle les is voor de mediasector,’ zegt Galloway. ‘Dagelijkse print is ten dode opgeschreven, daar ben ik van overtuigd. Voor nieuws gaan mensen online. Maar wij hebben aangetoond dat een tijdschrift, zelfs in een recessie, nog steeds een succes kan zijn. Blijkbaar willen mensen ook iets dat er mooi uitziet, en dat je lekker kunt vastpakken. Iets wat je leest voor je plezier.’
Eigenzinnige koers
De verslaggevers waren kritisch en namen vrijwel elk aspect vanaf creatie tot en met distributie onder de loep. Maar ze konden tot geen andere conclusie komen dat elke titel het juist goed doet vanwege de eigenzinnige koers die men vasthoudt en vooral geen concessies doen aan de redactionele fomule. Dus niet afdrijven van je basis, de identiteit houdt je lezers vast. En dat betekent dus ook niet dat de lezer via allerhande digitale kanalen vooraf al hoeft te weten wat er volgende week of volgende maand in het blad gaat verschijnen.
Hoofdredacteur Bert Gorissen van 'De Kampioen': Het grootste nederlandse publiekstijdschrift wordt met een redactie van slechts acht mensen en wat freelancers gemaakt'.
Kwaliteit boven kwantiteit
Natuurlijk zien we printoplagen verlagen en ook de verschijningsfrequentie van bladen neemt af. Maar uitgevers die volhouden en kwaliteitsartikelen leveren kunnen blijven rekenen op een loyale aanhang. Veel bladen zijn in de loop der jaren gegroeid in omvang per uitgave en hebben in hun redactionele formule rust gevonden achtergrond artikelen te schrijven die hun waarde langer behouden. Als tijdschrift achter de actualiteit en de waan van de dag rennen, werd door vrijwel alle bladen al volstrekt nutteloos geacht. Uiteraard gecombineerd met mooie fotografie, perfecte typografie en duurzaam papiergebruik.
Puntas Bernet van 'Reportagen': 'Minder dan 50% van onze abonnees maakt gebruik van de digitale diensten die we voor een geringe meerprijs van 4 euro aanbieden bovenop het jaarabonnement van 6 nummer voor 100 euro'.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.