De voorgenomen verkoop van NRC Media door eigenaar Egeria zorgt voor flink wat onrust. Een kleine groep sympathisanten stelt voor dat de lezers de uitgeverij kopen. ‘Dan kan de winst naar betere journalistiek.’ Gaat dat lukken? En waarom niet proberen samen te werken met een krantendrukkerij?
Een paar maanden geleden werd duidelijk dat grootaandeelhouder Egeria dagbladuitgever NRC Media wil verkopen. Volgens het Financieele Dagblad moet het mediabedrijf meer dan 100 miljoen euro opbrengen. Zelfs De Telegraaf kon Egeria met een bod van 90 miljoen euro niet verleiden. Terwijl de uitgever van De Telegraaf (TMG) de enige partij is die in staat is om een flinke besparing door te voeren om de hoge kosten van zo’n overname nog enigszins goed te maken. Immers, de beide kranten van NRC Media (NRC Handelsblad en nrc.next) kunnen zonder problemen op de drukpersen van TMG worden gedrukt, als het huidige contract met De Persgroep afloopt. Met daarnaast nog tal van andere mogelijkheden om kosten te besparen.
‘Lezers moeten NRC kopen’
Dat was de kop boven een artikel in Villamedia, de website van het gelijknamige blad, een uitgave van journalistenvakbond NVJ. ‘Laat de lezers de krant maar kopen’, is de oproep van een kleine groep sympathisanten van NRC onder aanvoering van Teun Gautier en Erik van Bruggen. ‘NRC is een belangrijk Nederlands cultuurgoed. Egeria heeft een verantwoordelijkheid als het gaat om de volgende eigenaar. Wij willen dat dat niet een winst-georiënteerde eigenaar wordt. Het geld dat niet naar de aandeelhouders gaat, kan dan voor kwaliteitsjournalistiek worden gebruikt.’
Krantendrukkerij
Mediadeskundige Piet Bakker heeft al eens voorgerekend dat zo’n aankoop door de lezers makkelijk kan, als alle lezers van NRC Handelsblad (oplage 250.000) ieder 400 euro zouden neerleggen, opgeteld 100 miljoen euro. Het huidige rendement van de uitgeverij is 15 procent, dus zo’n inleg geeft een mooi rendement. Al zou het maar 10 procent zijn. Maar zo’n actie gaat alleen lukken als de voltallige redactie zich achter dit initiatief zou scharen, maar die houdt zich tot nu toe stil. Maar mogelijk kan ook een drukker een handje helpen. Waarom niet samenwerken met bijvoorbeeld BDUMedia, met ervaring als uitgever en met drukpersen waar de beide kranten op gedrukt kunnen worden? Of de combinatie Dijkman en Rodi in Diemen, waar het Financieele Dagblad wordt gedrukt? Wordt vervolgd.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.