Afgelopen week zijn flink wat vellenpersen verkocht elders in Europa, als we afgaan op de stroom persberichten van KBA en Heidelberg. Maar er was ook ander kort nieuws, zoals de oproep van vakbond FNV KIEM voor een nieuwe cao, een vernieuwde webshop voor Drukvandaag en Blendle heeft al meer dan 100.000 gebruikers.
We beginnen met FNV KIEM. Op 24 september houdt de vakbond een bijeenkomst over de stand van zaken rond de vastgelopen onderhandelingen over een nieuwe Grafimedia cao. Alles wordt uit de kast getrokken om zoveel mogelijk leden te bewegen naar die bijeenkomst te gaan. Met de volgende tekst.
Geruime tijd zijn de onderhandelaars nu reeds bezig de werkgevers te overtuigen dat een fatsoenlijke en zeker geen buitensporige cao door onze werkers in de grafische bedrijfstak dik verdiend is. De mensen in onze grafische wereld hebben met optimale inzet er voor gezorgd dat de werkgevers het hoofd boven water hebben kunnen houden, vooral in deze moeilijke tijden. Als dank krijgen de werkers in onze bedrijfstak van hun bazen de deksel op de neus. Niks geen 3 jarige bescheiden cao vinden de werkgevers. Niks geen normale loonsverhoging van 2.5% per 1 juli 2014. Niks geen verhoging van 1.5 % per 1 januari 2015.Ook willen de bazen onze pensioenpremie werkgeversdeel / werknemersdeel van 65/35 verhogen naar 50/50. Dat mogen de werknemers ook nog betalen.Inleveren is het credo van de werkgevers.
100.000 gebruikers bij Blendle
Via Blendle is het mogelijk losse artikelen uit een groot aantal kranten en tijdschriften via de website te kopen. En niet goed, geld terug, zo is het business model. Blendle bestaat een jaar, schrijft het bedrijf op de site.
Vandaag is een bijzondere dag voor Blendle. Zojuist mochten we namelijk onze 100.000ste gebruiker verwelkomen. Vinden we ontzettend stoer, want dat is heel veel voor een Nederlandse startup. Een jaar geleden begonnen we met 3 mensen, en inmiddels is het team van Blendle gegroeid tot 33 man. Zij hebben de afgelopen maanden geknokt om Blendle de fijnste plek voor de beste journalistiek te maken.
Nieuwe webshop voor Drukvandaag
Drukvandaag breidt het assortiment uit (‘ook offset') en heeft de website vernieuwd. Voldoende reden voor een persbericht, vindt Roy de Jong van het bedrijf.
Vanaf 22 augustus kunnen klanten van Drukvandaag terecht in een gloednieuwe webshop. Het systeem heeft niet alleen een frisse, nieuwe look gekregen, maar ook is het productassortiment flink uitgebreid.“Wij kennen een belangrijke rol toe aan het concept van ‘one-stop-shopping’,” Vertelt Roy de Jong van Drukvandaag. “Dit houdt in dat bedrijven – en tevens wederverkopers zoals reclamebureaus - in één keer voor al hun reclame en drukwerk bij Drukvandaag terecht kunnen. En dat voor een scherpe prijs. Dit wordt mogelijk gemaakt door de uitbreiding met de productiemethode-offset en printen op grootformaat.”
Paperlinx nog steeds op verlies
De grote Australische papierleverancier Paperlinx heeft over het op 30 juni 2014 aflopende boekjaar een verlies geboekt van bijna 63 miljoen Australische dollars. Dat is slechter dan het jaar ervoor, en dat op een gelijke omzet van 2.800 miljoen Australische dollars. De verpakkingsdivisie doet het wel goed, vooral door groei in onder meer de Benelux. De koers van een Australische dollar is ongeveer 1.42 euro, dus iets lager dan een US $.
68 leerlingen bij persleverancier KBA
Ondanks de moeilijke omstandigheden blijft persenfabrikant KBA leerlingen aannemen. Vorige week begonnen 68 leerlingen aan hun nieuwe baan bij KBA, voornamelijk met een technische opleiding. Die aanpak is typisch voor Duitsland, want bijna alle grotere technische bedrijven proberen op deze wijze hun personeelsbestand jong te houden. Dat geldt ook voor KBA, ondanks de vele ontslagen die het bedrijf de komende tijd gaat doorvoeren in de ‘normale’ personeelsbezetting (1000 tot 1500 minder arbeidsplaatsen dit jaar).
Printmedianieuws bestaat een jaar
Vorig jaar startten Erik van Erp en Peter Luit met het on-line nieuwsplatform printmedianieuws.nl. We zijn een jaar verder en maken de balans op. Onze nieuwsbrief bereikt op dinsdag wekelijks ca. 300 geïnteresseerden en dat aantal is groeiende. Het format spreekt aan, op dinsdag schieten de bezoekcijfers van onze website omhoog. Om dat allemaal zelf eens te ervaren vieren we ons eenjarig bestaan met een cadeautje. Tot 8 september zijn alle artikelen gratis. U krijgt in alle rust alle gelegenheid eens mee te kijken naar hetgeen wij dagelijks aan relevant nieuws uitgeven. Natuurlijk hopen wij u dan ook na die periode als abonnee mogen verwelkomen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.