We maken weer een selectie uit de vele persberichten van afgelopen week: met onder meer een nieuwe directeur bij uitgeverij/drukkerij Jongbloed, digitale persen van MGI, Jan Prins weer naar Printforce, een stijgende oplage voor Woman’s Health en 15 partners op bezoek bij Hans Scheffer.
Eerst Royal Jongbloed, een van de weinige bedrijven waar drukken en uitgeven nog wordt gecombineerd. Lenard Wolters (foto) wordt de nieuwe directeur van Royal Jongbloed. Hij volgt Hugo van Woerden op die begin van dit jaar zijn vertrek bekend maakte. Hij start medio oktober in Heerenveen. Wolters was hiervoor werkzaam als business unitmanager bij CPI Koninklijke Wöhrmann te Zutphen en heeft ook jarenlange ervaring in de uitgeefwereld. Als algemeen directeur gaat hij leiding aan Royal Jongbloed geven, waarbij de unieke combinatie van een grafisch bedrijf en een uitgeverij hem aanspreekt. Aldus Boekblad.
15 partners bij Drukzo/Print Ocean
Meer dan 15 partners van de Rotterdamse onderneming werden vorige week door CEO Hans Scheffer (foto) bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen in de online drukwerk markt en in e-commerce in het algemeen. Het Rotterdamse Print Ocean ontwikkelt een nieuw White Label businessmodel, genaamd Print Store™, wat anders is dan de huidige concepten van bijvoorbeeld Drukwerkdeal en Drukwerkmax. De aanpak van de ervaren online drukker richt zich op het exclusief samenwerken met haar partners op basis van een geheel nieuw model, aldus Scheffer, mede-oprichter van drukzo.nl. Recent is Scheffer met Helloprint.co.uk in Engeland begonnen en vorige week was hij in Spanje om aldaar een vestiging op te zetten.
Jan Prins (weer) naar Printforce
Met zijn benoeming als managing partner van Printforce is Jan Prins weer een beetje terug bij af. Printforce in Alphen is een van de grootste digitale printbedrijven van Europa met meer dan 100 medewerkers. Jan Prins was directeur bij Drukkerij Ten Brink (ex Euradius), dat begin dit jaar is overgenomen door boekendrukker Wilco. Enkele jaren geleden was Prins ook al werkzaam bij Printforce (ook ex Euradius).
Rotagraphic gaat digitale persen verkopen van MGI
MGI Digital is een flink groeiende fabrikant (beursgenoteerd) van digitale persen en digitale lak/folie systemen. Deze apparatuur wordt vanaf heden gedistribueerd door Rotagraphic in Alkmaar. Volgens een presentatie van MGI zijn de digitale persen van deze fabrikant te gebruiken voor het bedrukken alle mogelijke soorten materialen, variërend van papier tot en met plastic (pvc). Ook de aanschafprijs ligt onder die van concurrenten als HP en Xerox, zegt MGI.
Goed nieuws voor print
Ook eens goed nieuws uit magazine-land: het gaat goed met health glossy Women’s Health, zo meldt uitgeverij Hearst Magazines. De stijging die zich begin dit jaar had ingezet, zet door: editie 3 (juli-augustus) behaalde een recordoplage van 65.808 betaalde exemplaren. Nummer 1 dit jaar had een betaalde oplage van 43.312, editie 2 kwam uit op een betaalde oplage van 47.661, maar nummer 3 overtreft deze twee edities ruim met een betaalde oplage van bijna 66.000 exemplaren.
Bijna 13 miljoen euro voor omscholing
De gezamenlijke uitgeverijen en minister Asscher stellen samen 12,6 miljoen euro beschikbaar voor coaching, loopbaanontwikkeling en van-werk-naar-werk-trajecten voor duizenden werknemers én (voor het eerst) scholing ook voor zelfstandigen. De scholing is bedoeld voor 200 zzp’ers. De helft van hen is journalist bij de publieksbladen. De overige 100 is vormgever, redacteur of heeft een ander niet-journalistiek beroep. De kosten voor deze tweede groep worden voor de helft gedekt door FNV KIEM. Eerder werd bekend dat voor de omscholing van grafische medewerkers een bedrag van 2.2 miljoen euro beschikbaar komt, via het A&O-fonds.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.