We maken een selectie uit de vele persberichten van afgelopen week. Er worden weer vellenpersen verkocht (Moderna en Zalsman). En wat wil FNV KIEM met haar ‘digitale magazine’?
Vakbond FNV KIEM geeft elk kwartaal een digitaal magazine uit, voor al haar leden in de ‘creatieve industrie’. Van de 40.000 leden van de vakbond is ongeveer de helft werkzaam in de grafische industrie. En waar gaat het magazine over? Niet één artikel gaat over de grafische industrie, en dat was bij de vorige magazines ook al het geval. Niet handig. De vakbond heeft haar zinnen gezet op groei, en die komt niet uit de grafische bedrijfstak. Waar wel groei zit is in de ‘Creatieve Industrie’, waar naast de grafische bedrijfstak ook kunst en cultuur, media en entertainment en de creatieve dienstverlening, opgeteld 300.000 personen, onder vallen. Maar je moet geen oude schoenen weggooien als je nog geen nieuwe hebt.
Concentra verkoopt belang in Roularta Printing
Roularta Printing is met een omzet van 100 miljoen euro de grootste drukkerij van België. Tot nu toe had uitgever Concentra nog een belang van 24 procent van de aandelen van deze drukkerij, die vooral drukt voor moederbedrijf Roularta Media Group. Dagbladuitgever Concentra trekt zich steeds meer terug uit de grafische wereld, eerder werd de omzet van de heatsetrotatie verkocht aan Corelio Printing. Samen met Corelio vormt Concentra het Mediahuis, dat recent de Limburgse bladen van MGL heeft overgenomen en nu in de race is voor NRC Handelsblad. Roularta Printing heeft zeven grote rotatiepersen en 350 medewerkers. De grootste pers is een dubbel uitgevoerde heatset krantenpers: twee Colorman persen, elk voorzien van vier torens, vier ovens, een vouwapparaat en desgewenst gecombineerd goed voor het drukken tot 128 pagina’s tabloid, geheel in full colour.
Diepdruk
Volgende week houdt de Europese diepdrukorganisatie ERA haar jaarlijkse conferentie, op 29 en 30 september in Salzburg. Voor meer info, zie wwww.era.eu.org. Voorzitter is José Maria Camacho, de ceo van get grote grafische concern Circle Printers uit Amstelveen. Een van de sprekers is afkomstig van KBA, de persenbouwer die een jaar of vijf geleden de diepdruk vaarwel heeft gezegd en die komt uitleggen hoe de drukpersenwereld er op dit moment uitziet. Zijn motto weet ik nu al: de toekomst is aan de grote heatset rotatiepersen, niet aan de diepdruk.
Telegraaf op 10.10.14 naar tabloidformaat
Deze week begint het dagblad in de aanloop naar de lancering op 10 oktober ook een site waar informatie is te vinden over alle vernieuwingen. Het is het startschot van een 'grootscheepse Telegraafcampagne' met acties en activiteiten. Er is onder meer een video met hoofdredacteur Sjuul Paradijs, van wie de lezer vandaag ook een brief met uitleg aantreft bij het magazine Vrouw.
Moderna koopt RYOBI vellenpers van manroland
De Belgische drukkerij Moderna heeft recent een 10-kleurenpers gekocht, als vervanging van de 10-kleuren Roland-pers. Het gaat om een RYOBI MHI V3000 TP, een 70/100-vellenpers. Drukkerij Moderna is een full service drukkerij van vooral tijdschriften, met 5 rotatiepersen, waarvan 3 manroland machines, een ROLAND 710PLV en een indrukwekkend postpress machinepark. Het bedrijf dat al 65 jaar bestaat, wordt geleid door Eric Bongaerts, geässisteerd door zijn beide dochters Kim en Karolien. Bij het bedrijf werken 90 personen met een omzet van 34 miljoen euro.
IFRA EXPO 2014 in Amsterdam
Het dagbladcongres annex beurs is dit jaar weer eens in Amsterdam, in de RAI. Met een hele reeks sessies en met ongeveer 300 stands om de laatste ontwikkelingen in de dagbladwereld te bekijken. De beurs duurt van 13 tot en met 15 oktober 2014. Voor meer informatie: WAN-IFRA.org.
Digitale etikettenmachine van Gallus/Heidelberg
Tijdens de innovatiedagen van Gallus, een dochteronderneming van Heidelberg, werd een nieuwe drukpers geïntroduceerd: de digitale Gallus DCS 340 (Digital Converting System). De pers is binnen een jaar ontwikkeld in samenwerking met Fujifilm.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.