De 2015 editie van de kalenderwedstrijd is fors gemoderniseerd. Termen als 'connectiemogelijkheden met social media' en 'multimedia en communicatie' weerspreken de ambities van de jury. Of de Stichting Kalenderwedstrijd nieuwe doelgroepen kan bereiken die digitale input gaan leveren, is nog wel een vraag waard.
Alle beoordelingscriteria kunnen natuurlijk worden gehandhaafd, willekeurig via welke kanaal een kalender of agenda wordt gecommuniceerd. Het rijtje is inmiddels bekend: communicatiekracht, bruikbaarheid, originaliteit/innovatie en ook op marketingaspecten. Nieuw is de mogelijkheid ook commerciële producten in te dienen. Deze zullen worden beoordeeld in een aparte categorie.
Stichting moet zelf nog wel even aan de bak om nieuwe deelnemers te werven buiten de branche
Studenten en digitaal
Ook leuk is de mogelijke deelname van studenten aan de wedstrijd. Juist van deze groep is veel 'digitaals' te verwachten. Vorig jaar al deden we een voorzichtige oproep meer aan digitaal te doen. We hopen dan ook dat de 33e editie een keerpunt inluidt. Natuurlijk zien wij in het persbericht nog wel het ietwat verouderde zinnetje staan: 'Ook in dit digitale tijdperk blijken 'papieren' calendariumproducten ongekend populair en wordt aan de communicatiekracht - een jaar lang - veel waarde gehecht.' Maar wat ons betreft is het dagelijkse gebruik van kalender en agenda 'gewonnen' door de digitale tegenkrachten. Papier is ook voor kalenders eerder een (zij het fraaie) wandversiering dan een bruikbaar communicatiemiddel. In 2016 kijken we naar de vorderingen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.