Veel persberichten afgelopen week: Printforce groeit in full colour printing, nieuwe (?) strategie van Tetterode, Bertelsmann stoot drukkerijen af, de mediabestedingen in print, en nog veel meer.
We beginnen met Printforce, een van de grootste spelers in Europa op het gebied van het printen van wetenschappelijke boeken en tijdschriften in grote en kleine oplages. Met de aanschaf van een tweede Océ Colorstream 3700 pers van Canon wordt de capaciteit om in full colour te drukken aanzienlijk uitgebreid. Eerder dit jaar werd een eerste 3700 geïnstalleerd in Alphen aan de Rijn. Printforce is na de doorstart van vorig jaar flink gegroeid, mede door de overname van delen van het failliete Adel Media (samen met boekendrukker Wilco) en de joint venture met Gigaprint. Opgeteld heeft Printforce aldus meer dan 100 medewerkers in dienst. Directeur is Rombout Eikelenboom (foto).
Tetterode
Vorige week kwam het nieuwste relatiemagazine uit van Tetterode/Plantin: Ampersand (foto). Met tal van artikelen over nieuwe drukpersen, die door Tetterode zijn geleverd, maar ook werd een nieuwe strategie aangekondigd. ‘Waar eerder verbreding van activiteiten een zinvolle strategie leek om de economisch moeilijke tijden het hoofd te bieden, zien we nu eerder een omgekeerde beweging. Meer en meer concentreren bedrijven zich op datgene waar ze goed in zijn. Daarin uitblinken biedt perspectief, zo blijkt. Geheel in lijn hiermee, is er ook binnen Plantin en Tetterode een toenemende focus op de (grafische) core business.’ Daarover later meer, aldus het relatiemagazine van Tetterode. We zijn benieuwd. Meer focus op grafisch? Dat was toch al zo?
Müller/Müller
Een van de leukste persberichten van vorige week kwam van Müller Systems. Met werkelijk groot nieuws: ‘Müller Systems nieuwe vertegenwoordiger van Müller Appatarebau’. Dat doet vermoeden dat het Duitse Müller de verkoop in Nederland en de Benelux zelf ter hand neemt, maar dat stond niet in het persbericht. Wel een ingewikkeld verhaal over service, onderhoud en verkoop. Maar ook met een mooie foto natuurlijk, met van links naar rechts Gilles van Lieshout, Erik Houtkamp en Peter Verdiesen.
Telrol Group breidt uit met derde Xeikon-pers
De Telrol Group uit Almere is een van de grootste etikettendrukkerijen van ons land. De meerderheid van de aandelen is sinds kort in handen van een grote Koreaanse groep (Hansol Paper). Het bedrijf uit Almere wordt ,met een omzet van 150 miljoen euro en 230 medewerkers, nog steeds geleid door mede-eigenaar en CEO Hoessein Hadaoui. Recent is een derde Xeikon 3300 in gebruik genomen. CEO Hoessein Hadaoui legt uit waarom Telrol nu een derde Xeikon-pers gekocht heeft: ‘We zijn zeer tevreden over de prestaties van de Xeikon 3300-machines. Daarom hebben wij een doorlopend traject opgestart voor het plaatsen van Xeikon digitale persen. Door de plaatsing van de derde machine, die uitgerust is met ICE toner, beschikken we in vergelijking met QA-I toner over extra mogelijkheden om uit te breiden met Xeikon-technologie op andere locaties binnen onze groep.’
Bertelsmann verkoopt drukkerijen
Op de grote offset rotatiedrukkerij Mohn Media na, zijn alle drukkerijen van de grote Duitse uitgever Bertelsmann (vooral diepdruk) ondergebracht in één divisie: BE Printers. Recent werd bekend dat Bertelsmann de Italiaanse drukkerijen en enige andere Italiaanse bedrijven die deel uitmaken van BE printers heeft verkocht aan investeringsmaatschappij Bavaria. Het betreft diepdrukkerij Euro Gravure en Arte Grafiche, beide in de omgeving van Bergamo. Het lijkt er op dat Bertelsmann geleidelijk afscheid neemt van haar drukkerijen.
Vistaprint breidt uit in Duitsland
Volgens het Duitse vakblad print.de is Vistaprint doende haar activiteiten in Duitsland verder uit te breiden. Het gaat daarbij om drie online drukkerijen, waarvan er een ook in Italie actief is.
Mediabestedingen omlaag in print
Bij alle mediatypen groeiden de mediabestedingen, behalve bij print, aldus Nielsen. In totaal telde Nielsen het eerste half jaar 1,8 miljard euro aan bestedingen waarbij alle mediumtypen, behalve print, een zeer sterke groei lieten zien. Internet noteerde met 13,6% zelfs dubbelcijferige groei. Printmedia moesten opnieuw een flink verlies aan advertentie-omzet incasseren. Het totale printcluster zag de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden dalen met 12,6%. Daarbinnen hadden dagbladen te maken met de grootste daling: -13,8%. Adverteerders besteedden ook fors minder aan huis-aan-huisbladen: -12,9%. Publiekstijdschriften zagen de mediabestedingen met iets meer dan 10% dalen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.