Voor De Telegraaf was het groot nieuws, het tabloidformaat, maar alle andere kranten van Nederland waren deze krant al voorgegaan. En er was vorige week meer nieuws, zoals ‘eetbare inkt’.
Eetbare inkt
Voedselgigant Nestlé heeft een inkt ontwikkeld die eetbaar is. Het bedrijf verwacht over enkele jaren deze inkt te kunnen toepassen in de voedsel- en medisch industrie. Er is inmiddels patent voor aangevraagd. De inkt is bijvoorbeeld al toegepast op Smarties, u weet wel: smelt in de mond, niet in de hand. Nestlé gebruikt al inktjet printing als technologie bij de verpakking van verschillende producten. Bij de testen voor het werken met eetbare inkt werd gebruik gemaakt van een printer van FujiFilm, de Dinnatix DMP-2831.
Nieuwe generatie digitale persen van Heidelberg
Drie jaar na de introductie van de Linoprint serie digitale persen, presenteert Heidelberg een nieuwe generatie. Het gaat zowel om de Linoprint CV als de Linoprint CP. De Linoprint CV krijgt een snelheid van 90 vellen per minuut, en kan ook vijfkleuren drukken. De Linoprint CP is met 130 vellen per minuut een stuk sneller. Voor wie het niet weet: de naam Lino is afkomstig van het befaamde Linotype, ooit de prepress divisie van Heidelberg.
Dagbladbeurs IFRA EXPO
Vandaag begint de WAN-IFRA EXPO in de Amsterdamse RAI, de jaarlijkse beurs voor dagbladen, vooral gericht op technologie. Er worden ongeveer 8500 bezoekers verwacht. Printmedianieuws zal er de komende weken uitvoerig over berichten.
Telegraaf op tabloidformaat
Afgelopen vrijdag was het dan zover: De Telegraaf op tabloidformaat. Wie het wilde kon donderdagavond ‘live’ zien hoe de geboorte van het eerste tabloidnummer verliep. Met veel kleur in de krant, inmiddels mogelijk na de ingrijpende ombouw van de krantenpersen (kosten: 25 miljoen euro). In de krant veel gelukwensen, zoals van Het Parool: ‘Wij vinden het geweldig dat de concurrentie kleiner wordt.’ Het Parool ging tien jaar geleden al over op het tabloidformaat.
Eén cao voor uitgeverijbedrijfstak
Met ingang van volgend jaar ontstaat één grote cao voor het hele uitgeverijbedrijf, inclusief digitale uitgaven. Dat is het gevolg van het in elkaar schuiven per 1 januari van de zes verschillende cao’s voor de bedrijfstak. De nieuwe cao gaat gelden voor circa 28.000 werknemers. De nieuwe cao maakt het gemakkelijker voor werknemers om van bedrijf te wisselen. Behalve de 28.000 werknemers werken er bij en voor uitgeverijen bovendien tienduizenden zelfstandigen. Onderdeel van de nieuwe gezamenlijke cao is een persoonlijk keuzebudget voor elke werknemer, ter waarde van tien procent van het salaris. Het gaat om de vakantietoeslag (8 procent), vier bovenwettelijke vakantiedagen (4x0,4=1,6 procent) en één extra dag ter compensatie van het versimpelen van het buitengewoon verlof. Voor enkele oude cao’s is een loonsverhoging van 1 procent afgesproken.
Europese diepdrukprijs voor Roto Smeets Group (RSG)
Op de jaarlijkse conferentie van diepdrukkers (ERA) in Salzburg zijn prijzen uitgereikt voor het beste drukresultaat op verschillende papiersoorten. Diepdrukkerij Roto Smeets Deventer won de eerste prijs met het drukken op LWC-papier. Op de foto in het midden Frans Boelens, algemeen directeur van de divisie ‘Commercial Printing’ van RSG, en links van hem José Maria Camacho, voorzitter van de ERA én ceo van Circle Printers, een van de grote concurrenten van RSG.
Heidelberg schrapt 500 banen
Vorige week werd ook bekend dat de grote Duitse persenfabrikant nog eens 500 banen schrapt bij de productie van vellenpersen. En dat is niet de eerste keer. Ga maar na: voor de crisis waren er bij deze activiteit van de grootste fabrikant van drukpersen nog 8500 mensen in dienst en dat aantal staat nu al op 5150. Maar ook dat aantal medewerkers is nog te hoog. Niet onlogisch wie bedenkt dat de omzet is gehalveerd in de laatste zes jaar.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.