Heidelberg is de grootste fabrikant van drukpersen ter wereld en is bezig aan een ingrijpende reorganisatie. ‘Meer service en minder vellenpersen’, dat lijkt de toekomst. En digitaal natuurlijk.
Over de eerste zes maanden van het boekjaar 2014/2015 heeft Heidelberg een verlies geleden van 42 miljoen euro. Dat is maar 5 miljoen euro beter dan vorig jaar. Er moet dus nog veel gebeuren, zegt topman Linzbach (foto). De oplossing tot nu toe is het afstoten van de nabewerking aan Müller Martini en de overname van Gallus met als doel te groeien in de verpakkingswereld met digitale persen. Opvallend in de cijfers is de stabiele omzet van vellenpersen vanuit de hele wereld, maar niet in China: daar daalt de omzet. Op de verkoop van vellenpersen wordt verlies geleden, en de divisie Service maakt juist winst.
Service
Op termijn moet de divisie Service meer dan de helft van de omzet gaan uitmaken, zegt Linzbach. Als voorbeeld noemt hij de overname van het Belgische bedrijf BluePrint Products, dat vooral chemicaliën verkoopt aan drukkerijen. Ook de samenwerking met Fujifilm en Ricoh op het vlak van digitaal drukken moet de afhankelijkheid van de traditionele vellenpersen verminderen. In Nederland is Tetterode de vertegenwoordiger van Heidelberg-persen.
Cijfers
Over de eerste zes maanden behaalde Heidelberg een omzet van 996 miljoen euro, met 12.4000 medewerkers. Voor het hele boekjaar wordt een iets lagere omzet verwacht. Maar door de ingrijpende reorganisatie, die op dit moment loopt, gaat de grootste fabrikant van drukpersen ter wereld de kosten verder verlagen, en hoopt het in het volgende boekjaar weer winst te kunnen maken.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.